Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Vimlas marknadschef lämnar – går till SaaS-bolag

Publicerad: 23 Oktober 2020, 09:29

Bild 1/2  

I snart fyra år har han ansvarat för Vimlas tillväxt. Nu byter Gustav Wallberg sida till B2B och blir marknadschef för SaaS-bolaget Alva Labs.


Ämnen i artikeln:

VimlaMarknadschef

Gustav Wallberg kom till Vimla från Campusbokhandeln i slutet av 2016. Från början var han ansvarig för onlineaffären och tillväxt. Efter ett år blev han marknadschef och har bland annat arbetat med att vidareutveckla reklamkonceptet med dockorna tillsammans med Kärnhuset, den tidigare huvudbyrån som nyligen ersattes av Ehrenstråhle.

Nu lämnar Gustav Wallberg Vimla för att i stället bli marknadschef på Alva Labs, ett SaaS-bolag inom HR-tech. En plattform uppbyggt med en kombination av psykologisk forskning, data science och maskininlärning, och lanserat en plattform som hjälper kunden att identifiera kandidater med högst möjliga potential och samtidigt spara tid i rekryteringsprocesser. Gustav Wallbergs uppdrag blir att få bolaget att fortsätta växa.

– Egentligen är det helt galet att lämna Vimla nu med det momentum vi har och alla saker som är på gång. Men det dök upp en dröm-möjlighet för mig som jag bara inte kunde tacka nej till, säger han till Resumé.

Förutom bolagets tillväxt under de fyra åren framhåller Gustav Wallberg att han tycker sig se hur konkurrenter tittar på Vimla och inspireras när de lanserar nya varumärken.

Hur långt har ni kommit i arbetet med Ehrenstråhle?
– På ett sätt otroligt långt givet att vi knappt jobbat tillsammans en månad och att vi inte kan sitta tillsammans fysiskt på grund av Covid-19, men sen är det så klart en lång väg kvar också. Nu är fokus på insiktsarbete och strategi, därefter kommer vi dyka ner i det kreativa konceptet. 

Kommer Vimla att hålla fast i dockorna?
Jag ska väl aldrig säga aldrig, men vi är väldigt nöjda med jobbet som våra huvudkaraktärer gjort för oss hittills. Om vi ska ersätta en så pass viktig del i vårt koncept så krävs det att vi har något ännu bättre att byta till. Huvudena har varit med länge men vi känner oss inte trötta alls på dem, och tror inte att vår målgrupp är det heller. 

Vad är största utmaningen för Vimla framåt?  
Vi har bevisat att vi kan skapa en väldigt stark tillväxt med förhållandevis små resurser. Vi har Sveriges mest lojala och engagerade användare. Nu gäller det att visa att vi kan ta nästa steg i produktutveckling utan att göra avkall på vår kärna. Det ska bli otroligt spännande att se Vimla fortsätta ta sig an de etablerade operatörerna, även om jag personligen får heja från sidlinjen i fortsättningen.

Du hade jobbat inom bok- och energibranschen innan, hur går det att byta bransch och tillämpa de kunskaper man förvärvat?
– Folk borde göra det oftare. Jag tycker att grunden för att driva tillväxt är densamma - det gäller att överträffa förväntningar och det gäller att förstå och komma nära sin målgrupp. Sen kommer olika affärsmodeller med olika förutsättningar och krav. Perfekt att kunna ta lärdomar från en annan kontext och applicera, snarare än att bli låst i någon tråkig ”best practice”. B2B och SaaS ska bli extremt kul att ge sig in i.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VimlaMarknadschef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.