Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Visit Swedens nya marknadschef: ”Insett vikten av en strategisk grund för det kreativa arbetet”

Publicerad: 23 Juni 2020, 07:17

Efter tre år återvänder Jenny E Kaiser till sin tidigare arbetsgivare.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstJenny KaiserVisit Sweden

Jenny E Kaiser är en av Reklamsveriges mest erfarna projektledare och har förutom Åkestam Holst även jobbat på Forsman & Bodenfors och DDB. För tre år sedan flyttade hon hem från USA där hon haft jobbet som landschef för Visit Sweden för att bli projektledare och sedermera tillväxtchef, kundansvarig och managing partner på satsande Åkestam Holst. Nu lämnar hon återigen byrålivet för Visit Sweden där hon fått en roll som CMO. Som USA-chef på Visit Sweden, som då jobbade med Forsman & Bodenfors, var Jenny E Kaiser bland annat med och var drivande i den uppmärksammade kampanjen ”Sweden on Airbnb”.

– Vi ser fram emot att välkomna Jenny till Visit Sweden igen, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden. I vårt uppdrag att positionera Sverige tydligare på en internationell besöksmarknad och vår utveckling mot en mer digitaliserad och innovativ verksamhet med hållbarhetsperspektiv kommer Jennys erfarenhet av digital transformation och global kommunikation att vara en viktig kraft.

Nyligen tog Jim Hofverberg över som head of corporate communications på Visit Sweden. Både han och Jenny Kaiser kommer att ta plats i bolagets ledningsgrupp.

– Att få representera Sverige och marknadsföra landet som en ”måstedestination” ur ett globalt perspektiv är en möjlighet som inte kommer varje dag. Och när det nu med anledning av pågående pandemi är mer avgörande än någonsin att få igång svensk besöksnäring kunde jag inte motstå denna chans att tillsammans med hela teamet på Visit Sweden göra skillnad som verkligen betyder något, berättar Jenny E Kaiser.

Hur skiljer sig uppdraget från förra gången/hur skiljer sig utmaningarna?

”I min tidigare roll som landschef för Visit Sweden USA var mitt uppdrag primärt att positionera Sverige som en attraktiv destination gentemot amerikanerna. USA var då, och är fortsättningsvis, en tillväxtmarknad för Sverige. Det möjliggjorde att vi då blev ansvariga för det avslutande pilotprojektet för den pågående digitala transformationen inom bolaget vilket ledde till den globalt uppmärksammade kampanjen Sweden on Airbnb. Mitt nya uppdrag är att marknadsföra hela Sverige globalt, vilket så klart kommer skilja sig rätt mycket jämfört med tidigare, samtidigt som verktygslådan är densamma. Det vill säga utgångspunkten är fortsättningsvis vår progressiva och hållbara livsstil och med allt som kommer med den. Men hur:et kommer skilja sig åt och jag kommer fokusera mycket kraft på att tillsammans med teamet bygga en marknadsorganisation i världsklass. Resan dit pratar jag gärna mer om när jag landat på mitt nya uppdrag.” skriver Jenny E Kaiser i ett mejl till Resumé.

Vad tar du med dig från byråsidan den här gången?

”Samma som tidigare skulle jag vilja säga, men med ännu fler insikter kring hur viktigt det är att ha en stabil strategisk grund för det kreativa arbetet. Och att de där riktigt vassa idéerna behöver skyddas under processens gång för att inte urholkas och därmed bli mellanmjölk. Det är lika mycket kundens ansvar som byråns. Att tech och data är viktiga nycklar att förstå, använda och applicera på olika sätt - men att vi inte får glömma bort de fundamentala mänskliga drivkrafterna. Därutöver tar jag med mig alla fantastiska lärdomar kring ledarskap och hur man bygger en hållbar värdeskapande kultur som varit en av många saker jag uppskattat med mitt fina samarbete med vår VD Petronella Panérus på Åkestam Holst. Ovärderligt att ha fått kampera ihop med henne och resten av byråkollektivet.”

Vad kan ni göra för att möta den eventuella påverkan av bilden av Sverige som resmål?

”Det får jag be om att få återkomma om när jag är på plats. Men att vi kan påverka bilden positivt, det är det inget snack om”. 

I pressmeddelandet pratar ni mycket om hållbarhet och innovation. Hur kommer det att synas i kommunikationen?

”Visit Sweden har alltid varit en innovativ och nyskapande aktör när det kommer till att lansera kommunikation som gör skillnad för Sverige. Kampanjer som Curators of Sweden, Sweden on Airbnb, 72 hour cabin och The Edible Country har alla fått stort globalt genomslag och är ett bevis för den kompetens, mod att köpa vassa idéer och förmågan att genomföra dem som präglat Visit Sweden under många år och som jag ser kommer fortsätta så göra. Hållbarhet är en självklarhet då Sverige är ett av världens mest hållbara länder. Det vill vi ta vara på för att öka intresset för Sverige. Vad det kommer innebära kommunikationsmässigt – det kommer att märkas framåt på en mängd innovativa och banbrytande sätt, men inget jag kan gå in i detalj på nu utan först när jag är på plats.”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.