Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Ytterligare en nyckelperson lämnar Åkestam Holst – Karl Wikström går till Frontify

Publicerad: 15 september 2021, 08:42

Karl Wikström, senior strateg, kreatör och partner på Åkestam Holst lämnar byrån där han jobbat sedan 2016. I stället ska han jobba som global creative director på startupen Frontify, en molntjänst för varumärkesstyrning.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGöran ÅkestamNoaKarl WikströmFrontifyMark ArdeliusJesper Holst

Resumé har de senaste veckorna återkommande rapporterat om den talangflykt som accelererat, där kreatörer lämnar reklambranschen för att satsa på jobb direkt hos varumärken i stället. 

Karl Wikström blir den senaste i raden att byta sida.

Han har gedigen erfarenhet från byråsidan där han förutom på Åkestam Holst även jobbat på Nord DDB, Made to Order, Volt och TBWA. På Åkestam Holst har han bland mycket annat varit med och tagit fram de mångfaldigt prisade kampanjerna Billboards beyond borders för Reportrar utan Gränser och A hard pill to swallow för Apotek Hjärtat. Senast har han jobbat med ett globalt employer branding-koncept för H&M.

LÄS MER: Byråerna tappar kreativ spjutspets – här är sidbytarna (och deras icke-smickrande beskrivning av byråvärlden)
LÄS MER:
Byråcheferna om talangflykten: ”Svårt att se att vi har så mycket att lära från inhouse”

För någon månad sedan lämnade en annan nyckelperson Åkestam Holst: Lina Engler. I hennes fall fanns dock inget nytt jobb klart.

Nu när Karl Wikström byter jobb är det framför allt kollegerna han kommer att sakna.

– Jag vill kanske slå ett extra slag för två kolleger som är såna självklara giganter att de alltför sällan får stå i rampljuset – Jesper Holst och Mark Ardelius. Medan Göran Åkestam genom historien ofta fått vara byråns talesperson, har Mark och Jesper alltid verkat mer i det fördolda med både stor kreativitet och större ödmjukhet. De är ett av byråns trygga fundament, och en förebild för hur man kan fortsätta vara nyfiken, vetgirig och kreativ – år efter år, säger Karl Wikström.

Han blev kontaktad av Frontifys vd i våras och efter diskussioner landade de i det nya jobbet.

Varför lämnar du nu?
– En faktor för mig och många andra har varit pandemin – man har funderat mer på framtiden. Reklambranschen är lite av en tryckkokare – man jobbar i spännande projekt och med intressanta branscher. Men det har funnits en längtan att få jobba fokuserat med ett och samma varumärke. Och då dök den här chansen upp.

Hans intresse för Frontify grundar sig i att bolaget vill skapa en mer effektiv och social samarbetsform för varumärkesbyggande – man vill göra det snabbare och enklare att skapa konsekventa och mer unika varumärkesupplevelser oavsett om kunden är ett litet eller stort bolag.

– Det är dags att för PDF-manualen för varumärken att dö, även om det kommer krävas vitlök, krucifix och eventuellt vässade pålar för att göra jobbet.

Karl Wikström beskriver talangflykten från byråerna som en konsekvens av att synen på varumärkesbyggande har förändrats: I dag är det inte längre något som marknadsavdelningen gör, utan något som måste besjäla hela företaget.

LÄS MER: Därför lockas byråernas unga talanger till varumärken: ”Synen på inhouse förlegad”
LÄS MER: Talangflykten ur ett historiskt perspektiv: ”Byråerna har gång efter annan tvingats bevisa sig”

– Skiftet kämpar många varumärken med i praktiken av flera skäl – interna silos, teknisk skuld, bristande förståelse för varumärkets betydelse, stort fokus på kortsiktig lönsamhet. Resultatet är inte vackert. Kreativa byråers idéer får inte fäste på samma sätt längre i det mer komplexa medielandskapet, och många marknadschefer pressas till mer ljumma kompromisser när deras ansvarsområde växer och fler parter vill lägga sig i deras beslut. Det är frustrerande att se, säger han och fortsätter:

– Det är en intressant paradox – varumärket har blivit viktigare, men varumärkesbyggandet har blivit svårare. Jag vill jobba mer med det problemets rötter, och förhoppningsvis ge morgondagens marknadsförare bättre verktyg för att göra sitt jobb. Och jag antar att det är också det som lockar många andra kreatörer på byråsidan till kundsidan – möjligheten att bädda in varumärkestänk i hela företaget, och säkerställa att kreativa idéer implementeras och genomförs till sin fulla potential.

Hur tror du att byråerna kommer påverkas av det på sikt?
– Jag tror att byråbranschen är i en av sina faser där mycket förändras – man måste hitta nytt förhållningssätt till digitaliseringen och medielandskapet. Byråerna är fortfarande i en reaktiv fas där man försöker vara på alla plattformar samtidigt och hänga med på allt. I stället för att satsa på färre plattformar och kompetenser – men då bli riktigt, riktigt bra på dem.

Karl Wikström börjar på Frontify i oktober. Förra året tog bolaget in 22,3 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av svenska EQT Ventures för att fortsätta sin globala expansion. Bland startupens kunder finns företag som Facebook, Pepsi, Vodafone och Lufthansa.

Frontify består av över 200 anställda.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News