Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Ytterligare en stjärnkreatör till Oatly

Publicerad: 27 Oktober 2020, 14:01

Oatly department of mind control rekryterar den flerfaldigt prisbelönade art directorn Oskar Pernefeldt från Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Oskar PernefeldtOatlyÅkestam Holst

Efter 3,5 år på Åkestam Holst byter den mångfaldigt prisbelönade art directorn Oskar Pernefeldt arbetsplats till Oatlys inhousebyrå. Genom karriären, som även innefattar sejourer på Volt och CP+B, har Kycklingstipendiaten jobbat kreativt med kunder som Försvarsmakten, Apotek Hjärtat och Loka. 

För Resumé berättar Oskar Pernefeldt att Oatlys creative director Martin Ringqvist, tidigare mångårig copywriter på Forsman & Bodenfors, i flera års tid försökt locka över honom. Efter att avundsjukan om att få större mandat över den kreativa kommunikationen växt sig tillräckligt stark blev han slutligen övertalad.

– Det är häftigt att se vilka kreatörer de lyckats samla och vilket förtroende de får hela vägen upp i organisationen, säger Oskar Pernefeldt.

På Oatlys inhousebyrå, ”Department of mind control”, återförenas han med de tidigare Åkestam-kollegorna Daniel och Lisa Vaccino. Utöver att få mer inflytande över vilken kommunikation som tas fram och görs ut säger Oskar Pernefeldt att han letade efter ett bolag han tror på och vars produkter han utan att svika sina egna ideal kan tänka sig sälja.

– Det finns ett gäng men inga som sätter kreativiteten lika centralt som Oatly. Det kommer bli häftigt att få vara med och sätta de strategiska besluten på de nya marknader vi ger oss in på, säger Oskar Pernefeldt. 

Oatly kan sägas vara sinnebilden av den typ av syftesdrivna företag som många ur de yngre generationerna sägs vilja jobba för. Samtidigt fick varumärket under sensommaren sig en törn när medierna uppmärksammade de nya delägarna Blackstone, ett bolag som bland annat anklagats för att bidra till skövlingen av Amazonas.

Hur påverkar Blackstones investeringar i Oatly din bild av företaget och vad det står för?

– Det är viktigt att man ställer sig kritisk och förstår vad den här typen av förändringar innebär. När jag gjort det har jag landat i att jag tycker det var helt rätt agerat av Oatly. Hela världen behöver göra en omställning, från privatpersoner till regeringar – och inte minst enorma kapitalförvaltare. Med de kraven kan man inte neka ett företag som vill investera i mer hållbara företag. Och om allt går som planerat så får de valuta för sina pengar. Då visar det att hållbara investeringar är en triple-win. I detta fallet är det win för oss, win för dem och framförallt win för planeten.

I och med flytten till Malmö och Oatly kommer Oskar Pernefeldt även separera från sin kreativa partner Linus Bronge, den partner han en gång ”friade” till. Duon har hållit ihop sedan de gick på Beckmans för åtta år sedan.

– Det kommer så klart bli lite läskigt att inte ha Linus med sig. Samtidigt tror jag det är nyttigt att få testa sina egna vingar och med det klimat och den filosofi som finns på Oatly tror jag det kommer passa mig utmärkt, säger Oskar Pernefeldt och avslutar:

– Jag ser framemot att lära känna kollegerna lite närmre. Mitt intryck är att de har grymma personer inom alla typer av skrån och efter att i ett par veckor ha stått lite i kulisserna ser jag framemot att börja jobba.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.