Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika alt. media/innovation

Är vi kommunikatörer eller uppfinnare?

Publicerad: 2 Oktober 2020, 08:03

Efter en ganska skral omgång är det bara att kapitulera inför det svåra att vara innovativ inom vårt gebit. Och framförallt att det många gånger är svårt att se skiljelinjen mellan kommunikationsbyråns jobb och kundens egen uppfinning, det skriver juryordförande Simon Stefansson


Månadens omgång har, som vanligt, handlat om att förstå på vilket sätt bidragen är, eller inte är, ett alternativt media och/eller en innovation. Frågan är minst lika relevant som den om kreativ höjd eller om det gjorts förut och i vilken omfattning. Diskussionerna får mig att fundera över hur mycket vi kommunikatörer faktiskt är med och skapar det ”alternativa” i alternativa medier. 

Sedan kommunikationsbranschens begynnelse har byråer kontinuerligt försökt att sätta på sig en alltjämt större hatt. I jakt på nya intäktskällor går ingenting säkert, allt kan adderas till erbjudandet. Idag vill reklambyråer vara managementkonsulter, PR-byråer vill vara reklambyråer och konsultbyråer vill vara designbyråer - och så där håller vi på. Det uppfattas som superinnovativt när en kommunikationsbyrå skapar en TV-serie för en kund samtidigt som TV-produktionsbolag har skapat TV-serier i mer än ett halvt sekel. 

 Jag måste dessutom erkänna att vi som bransch (mig inkluderad), allt som oftast, är montörer av färdiga delar som någon annan uppfunnit. Och det är också talande för de få bidrag som lämnas in i kategorin alternativa medier/innovation. Kanske är det därför dags att kapitulera inför det faktumet och istället fokusera på att bli världsbäst på att vara en kommunikatör istället för att titta över staketet och det grönare gräset på andra sidan. För många gånger känns det som att vi borde ha lagt mer kraft på vårt grunderbjudande än på att söka nya intäktskällor som vi inte behärskar. Risken är att vår bransch försöker tävla mot all ingenjörsskap och produktutveckling som sker i vårt land, snarare än att försvara vår position som experter på kommunikation och paketeringar. Med det sagt får vi helt enkelt bestämma oss för att vara kommunikatör eller uppfinnare. Och det är kanske det som i slutändan behövs både för utvecklingen av vår bransch och för att vi ska ge ännu mer värde till våra kunder.

Simon Stefansson, head of strategy, Ingo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.