Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika alt. media/innovation

Det alternativa mediet som Gud glömde

Publicerad: 28 Maj 2020, 11:41

Tävling är i de flesta fall en lösning för idétrötta kreatörer. Simon Stefansson, juryordförande för Månadens kampanj alternativa medier, påpekar att Volontaires vinnare Swedish Design Museum To Go valde bort tävlingsmomentet. Och tack gode gud för det.


När man har idétorka vänder man sig till de enklaste av knepen. Ett sådant knep som jag fullständigt avskyr är tävlingar. En tävling visar oftast (i alla fall i 99 procent av fallen) att alla involverade har gett upp och fullständigt kapitulerat för kreativitetens potentiella kraft och istället valt den enkla vägen genom att brista ut och säga ”varför inte göra en tävling där vanliga människor gör jobbet åt oss”. Oftast uppbackad av någon som i sin enfald bestämt hävdar att varumärket behöver engagera sina kunder…

Det bästa med tävlingar är i sin tur när det gått åt pipan och de involverade bittert fått inse att man gett för mycket frihet till vanliga människor som har noll intresse av att följa regler och vara en god företagsambassadör. Många av de kampanjer som jag skrattat mest åt har skapats ur dessa förutsättningar och felsteg:

Boaty McBoatface, Ferry McFerryface, Mister Splashy Pants är fantastiska namn som aldrig hade fått se dagens ljus om inte lata byråer/företag hade lämnat kampanjens öde i händerna på vanliga människor. När trollen får härja fritt går ingen säker. Kan rekommendera att googla fler tävlingar som gått fel; Walkers Crisps, The National Lottery, Next’s next model, hitta på din Nutella-etikett, Coke gif the feeling, Dub the dew, Aldi fill in the blanks och Robert. E. Lee Elementary School. Många av dem är såklart inte helt rumsrena, men de bevisar hur lite folk bryr sig om företag och vad de står för till förmån för att locka till skratt. Myten om den engagerade konsumenten som älskar att interagera med sitt favoritföretag för att göra en god gärning och sprida allt gratis motbevisas än en gång. Likväl företaget som trott sig få världsomfattande publicitet utan att behöva investera i köpt reklam eftersom allt skulle sprida sig av sig själv, tack vare sina ”lojala” kunder.

Tillbaka till månadens omgång i alternativa medier. Som vanligt var omgången full av inskick där tävlingar varit huvudfokus. Det är tydligen en definition av vad ett alternativt media är 2020. Två av idéerna lyckades slutligen t.o.m ta sig in på topp tre-listan! Tvåan; VW hade vävt in sitt sponsorskap i alla kampanjens köpta enheter och samtidigt koordinerat alla delar i en stor tävling. Otroligt välproducerat och genomarbetat där det faktiskt inte spelar någon roll om någon tävlade eller inte. Trean; Logitech, hade i sin tur valt ett mer rättframt spår där man tydligt vävt in produktfördelarna i sitt influencerspår. Enkelt och där poängen kom fram oavsett om du deltog eller ej.

Vinnaren hade dock inte legat på latsidan. Volontaire har i flera år gång på gång lyckats hitta nya alternativa sätt att få ut Visit Sweden i nyheterna. De kunde lagt på lagret av tävling ovanpå månadens vinnande bidrag Design museum to go och vävt in funktioner som geotaggningar, bästa bilden och tagga en vän, men idén är så stark att det inte behövts. Och tack gode gud för det. Som bransch måste vi leverera större saker än tävlingar och lägga energi bakom för att få fram idéer som alla inte kan hitta på. Annars finns det ingen anledning för oss att existera.

Simon Stefansson, strategichef på Ingo och ordförande i Månadens alternativa medier/innovation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.