Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika alt. media/innovation

Framtidens reklam är inte här

Publicerad: 25 Februari 2020, 11:59

Framtiden är inte riktigt här än, men omgångens bidrag visar att det är många där ute som tänjer på gränserna för vad reklam är, var den får synas och hur den ska ta sig uttryck, det skriver juryordförande Simon Stefansson.


Som yrkesgrupp verkar vi i en otroligt intressant tid där vi veckovis får höra futurister proklamera att reklamen är död och att paradigmskiftet är här. Kategorin alternativa medier och innovation bör med andra ord ta oss in i framtiden - det som ska rädda reklamen från undergång och frälsa oss alla så att vi kan jobba vidare i lugnan ro utan att få sparken för att ett AI har ersatt oss.

Men tyvärr är ju alltsomoftast framtiden längre fram än vad man tror. Och efter månadens omgång kan jag konstatera att vi får vänta lite till innan hologram är den största mediekanalen. Men också villigt erkänna att jag är positivt överraskad över av vad jag fått se. Framförallt för att omgången väckte frågan kring vilka sammanhang vi vill ha reklam i framtiden.

Vill vi ha Captain America spatserande i lussetåget i våra svenska skolor? Ska Budweiser få sponsra konst på Liljevalchs? Var går gränsen för vad som är ok? När vi jagar nya sammanhang att föra fram våra kunders budskap i följer nämligen också diskussionen kring vilka av dem som ska få vara fria från reklam. Och utifrån det tycker jag att det varit en otroligt spännande omgång pga att många av bidragen just tänjt på gränserna för vad reklam är, var den får synas och hur den ska ta uttryck.

Så, stort grattis till Apotek Hjärtat som lyckas hitta ett sätt att utnyttja steam-plattformen och skapa en ny marknadsplats för hudvårdsprodukter som skaparna inte tänkt på. Stort grattis till Pressbyrån som lyckats hijacka vårt kära lussetåg och kommit in med sitt varumärke i skolmiljön. Stort grattis till Tradera som lyckats komma in i konstvärlden.

Framtidens reklam är inte här, men vinnarna har utforskat nya sammanhang. Nytänkade behövs, likaså debatten om reklam och att tänja på gränsen för var den ska verka.

Simon Stefansson, strategichef, INGO.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.