Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika alt. media/innovation

Johanna Reis: ”Greta tvingar oss alla till självrannsakan – det syns i reklamen”

Publicerad: 18 December 2019, 09:41

Johanna Reis är tf. ordförande i Månadens alternativa media/innovation. Till vardags creative director på IW Edition.


2019 var Greta Thunbergs år. Barnet som spände blicken i oss alla, synade våra tomma löften och fick oss att till lika delar skämmas som att bli star struck. Greta håller inte bara på att revolutionera klimatrörelsen. Det hon och hennes generation gör, ger ekon i alla branscher och för alla varumärken. Det börjar bli allt svårare att tuta på som vanligt med lite aspiration, humor och igenkänning. Framtiden ligger hos de företag som vågar stå upp för något, välja sida fast det är obekvämt och bidra till förändring. Därför blir trenden kanske extra tydlig när man blickar tillbaka på de bidrag som gått bäst i just kategori Innovation under året. Jag menar: DO black, The carbon emission limit? I rest my case. Men, detsamma kan sägas om ”A hard pill to swallow”, där Apoteket Hjärtat driver frågan om etiskt framställd medicin. Eller förra omgångens vinnare: Burger King ”50/50”, ett förledande charmigt men jävulskt smart sätt att locka folk att äta mindre kött. Volvos ”The Eva initiative” som banar väg för jämställd trafiksäkerhet. ”The non violence torrent” som kämpar för ett tryggare internet. Clear channel ”The out of home project” där man nästintill slagit knut på sig själv för att bevisa att till och med den som bara säljer reklamytor minsann kan ta ställning för att göra gott här i världen. Ja ni hänger förstås med. Det var inte ölväskan som gick att springa med utan att den skumpade som vann, även om de flesta i juryn ville ha en. 2019 gällde det att förändra världen.

Jag spår att 2020 accelererar vidare i samma riktning. Och kan inte sticka under stol med att jag blir glad i själen av tanken på att hela vår bransch smartaste hjärnor just i detta nu jobbar tillsammans för att göra framtiden till en rimligare plats. Det känns hoppfullt. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johanna Reis

creative director

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.