Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika alt. media/innovation

Simon Stefansson: Så blir vi alla förlorare

Publicerad: 21 december 2020, 08:49

Simon Stefansson är ordförande i Månadens alt. media/innovation.

Jag är förvånad över att all slätstruken reklam inte får mer skit. Det borde få större utrymme i vår media. Sakerna som ingen såg. Det som såg ut som allt annat, skriver Simon Stefansson, ordförande i Månadens alternativa media/innovation.


Det är lätt att stå på sidan och peka på alla andra som gör fel. Under det här året har världen blivit uppmärksammad på att det inte finns ett sätt att lösa en liknande utmaning på. Och framförallt att världen är full av självutnämnda experter som naivt pekar och skriker om hur man borde göra - trots att de saknar relevanta förkunskaper. Det hindrar såklart inte dem från att släppa loss. Och faktum är ju att det i efterhand alltid är enkelt att säga hur man borde gjort istället.

Det andra som också är uppenbart är att det är mycket enklare att bara följa med än att sticka ut. För i vår bransch verkar de flesta just nu premiera att göra något utslätat som går under radarn på alla tyckare. Vi har börjat skala av kanterna i det vi gör mer och mer. Om det beror på rädsla eller brist på kompetens är oklart.

LÄS MER: Nya budskap på gamla låttitlar blev guld värt 

Dessa två kombinationer; självutnämnda tyckare som skriker och rädslan att få kritik är livsfarligt för vår bransch. Det kommer hålla oss tillbaka. För, om man ska bryta ny mark behöver man också ta några felsteg. 

Så, efter årets sista omgång vill jag hylla alla årets tävlande i alternativa medier. Och uppmana fler att lämna in. Dessa bidrag ska ju ta vår bransch framåt och måste tänja på gränserna. Till nästa år, oavsett kategori, skulle jag därför önska att alla som jobbar med kommunikation, reklam och marknadsföring tog ett lite större ansvar för att våga göra skillnad. Att skapa kommunikation som bryter igenom, så att människor inte scrollar vidare, klickar på ”skip ad” och faktiskt tar upp det vi gör som ett samtalsämne med sina vänner. Det borde låta självklart men det är något som vi tappar allt mer. Vi är rädda för kommentarerna, tummen ner och ett mail där någon hotar med att aldrig handla från företaget mer. Och det gör att vi i slutändan kommer bli obsoleta.

Jag är förvånad över att all slätstruken reklam inte får mer skit. Det borde få större utrymme i vår media. Sakerna som ingen såg. Det som såg ut som allt annat. 

Så, du som tänker lite annorlunda, du som vill göra något annat än det som finns i mallen, 2021 hoppas jag att du kommer ur ditt skal. För det behöver vi! Tillsammans måste vi stå emot kritikerna, hålla oss borta från att skapa mellanmjölk och hylla de som tar oss framåt istället för att såga dem - för om det omvända vinner är vi alla förlorare.

Simon Stefansson, ordförande i Månadens alternativa media/innovation och strategichef på Ingo.

Simon Stefansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.