Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika content

Björn Owen Glad: Äntligen tar kreativiteten plats i contentvärlden

Samtliga bidrag på pallen är kampanjer där byrån tagit ut svängarna, ett måste för att mottagarna ska ta till sig och vilja associeras med varumärket. Det skriver juryordförande Björn Owen Glad.

Publicerad: 19 februari 2021, 13:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Det finns fem heliga principer som alla content marketers med självaktning mumlat dagligen för sig själva i tio års tid. De handlar om relevans, långsiktighet, lojalitet, engagemang och effekt. Länge har kreativiteten skymts av dessa principer och dess mest hårdnackade försvarare. Men inte nu längre.

I takt med att gränserna mellan diverse byrådiscipliner luckrats upp blir det tydligt att den kreativa idén, oavsett om den förverkligas i en produkt, en stortavla, en kampanjsajt eller en Netflixserie – eller alltsammans på en gång – är nyckeln till framgång. Inte bara hos tävlingsjuryer, utan hos mottagarna.

De tre pallplaceringarna i den här omgången av Månadens Content är utmärkta exempel på det.

När den kreativa idén tillåts ta ut svängarna i de egna kanalerna skapas ofta en magi som mottagarna vill ta till sig, dela med sig av och associera sig med. Den skapar lojalitet, följare och långsiktigt engagemang som en enskild annons eller reklamfilm sällan kan förmå.

Äntligen!

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Björn Owen Glad

Innovation lead, Chiffer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.