Krönika content
Björn Owen Glad: Bland nördar, gapskratt och hamburgare
Publicerad: 24 september 2019, 12:07
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Björn Owen Glad, grundare av StoryCo och ordförande i Månadens content
Ämnen i artikeln:
Månadens KampanjContent är ett lika älskat som hatat begrepp 2019. Lika vitt och brett som svårdefinierat. Lika grumligt och klart som korvspad. Men ändå så oerhört viktigt för de flesta företag.
I denna omgång av Månadens kampanj bedömdes 17 bidrag. En tredjedel av dem borde aldrig ha skickats in, eller åtminstone skickats in i en annan kategori. En tredjedel hade tydliga kvaliteter men höll inte hela vägen. Resten var rent av rysligt bra.
Inte konstigt då att det handlade om hundradelar och tiondelar som skiljde de tre platserna på prispallen åt.
Borg & Owilli har tillsammans med PostNord fångat känslan av längtan och väntan i vackra små filmer på gränsen mellan kufigt nörderi och charm. Dessutom med en alldeles lagom vag koppling till affären.
Masscreation har visat både Transportstyrelsen och allmänheten att man kan förändra beteenden – och i förlängningen rädda liv – med humor.
Glory Days och The Barn har i sitt skolboksexempel på content marketing visat att en tydlig story, berättad över tid och i precis alla kanaler – inklusive restaurangmenyerna – skapar benhård lojalitet och ett tydligt mervärde.
Den pessimistiske och gnälligt lagde skulle förstås hitta brister även på prispallen: Hur bygger PostNord publik med dessa lösryckta filmer som simmar runt alldeles håglöst på Youtube, hur följer transportstyrelsen upp sina festliga filmer och hur vet vi att det är marknadsföringen – inte bra mat och god service – som fullbokar The Barn var och varannan kväll?
Men med så värdiga vinnare finns ingen anledning att vara varken pessimist eller gnällspik.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Björn Owen Glad
Marknadschef, Spoon
Ämnen i artikeln:
Månadens Kampanj