Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika content

David Borg: Ge oss kreativ bärsärkagång

Publicerad: 5 januari 2021, 10:30

Vi har sluppit många meningslösa möten detta år men inte det meningslösa innehållet. Det konstaterar David Borg, ordförande i månadens kampanj kategori content, och ser en hel bransch som mer eller mindre står stilla.


Det här året blev såklart inte riktigt som vi hade tänkt oss – ursäkter finns för att en hel kommunikationsbransch vägrat vara kreativa. Inte helt omöjligt att en spya på nyårsafton kan vara med och konkurrera om ett guldägg när det ska delas ut nästa år. 

Jag raljerar givetvis men överlag är 2020 ett dåligt år. För mycket kommunikation har varit för artig, för snäll och suttit tyst bredvid. Jag vet inte varför content marketing-branschen står så stilla just nu. Antagligen är det en kombination av att inte rucka på något som fungerar (läs affär), brist på ambition från både byråer och kunder och dåliga tider. Att det mesta också löser sig med att trycka in en slags influencer i valfritt format gör oss varken modigare eller mer innovativa. 

Frågan man kan ställa sig: finns det inga i Sverige som kan göra det här bättre? Jodå, inhousebyrårerna (Oatly har till exempel två pallplatser i år) och reklambyårerna ( även de två pallplatser) är på gång. Vi borde känna elden i baken och börja fundera över vilken form content marketing ska stöpas i under 2020-talet.

Några som förtjänar applåder från era balkonger i innerstan är faktiskt den här juryn. Nu tror ni att det är skillnad på att rädda liv på IVA-avdelningar och att bedöma diverse contentkampanjer under ett par kvällar. Men jag kan nog tala för hela juryn när jag säger att det finns fler likheter än skillnader. 

Jag är stolt över att vi har skyddat er från att se några av bidragen som jag kommer att behöva leva med under resten av mitt liv. Det kommer jag göra med vetskapen om att det finns människor och företag där ute som tycker det är okej att vara helt meningslös under en tid där man fan i mig kan göra precis vad som som helst. Jag är förvånad att inte precis all content marketing är totalt maxad och går på tigerblod. Kanske händer det 2021? Total kreativ bärsärkagång inom contentbranschen. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.