Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika content

Kom igen nu contentbyråer, skärp er!

Publicerad: 27 Februari 2020, 07:57

Långsiktiga strategier kännetecknar kampanjerna som föll juryn i smaken i Månadens content. Men varför är det fortfarande så svårt att definiera content? Det frågar sig juryordförande David Borg.


Ämnen i artikeln:

David Borg

Att content marketing med långsiktiga strategier och tålamod i sin investering är något som bevisligen fungerar vet vi. Och det lönar sig även i Månadens kampanj. Både ettan och tvåan tar hem skalper för att man har tänkt långsiktigt och inte bara dansat en sommar. Samtidigt undrar jag om övriga i branschen går på droger när de skickar in sina bidrag till kategorin content.

LÄS MER: Kreativa räkneexempel vinner årets första Månadens content

Vi börjar väl med det tråkiga. Många bidrag skickades in till den första upplagan av Månadens kampanj i kategorin Content men endast en handfull gick att kategorisera som just det – content. Varför det är svårt att förstå vad content marketing är kan jag förstå när man försöker förklara för en släkting vad det är man egentligen pysslar med. Men när det är 2020 och mer eller mindre alla etablerade byråer försöker ta sig an content marketing på sitt sätt? Kom igen! Skärp er, eller så kommer den här juryn att följa efter er som skickar in diverse bidrag som absolut inte är content marketing till världens ände. Eller åtminstone ta ton i den här texten, nog nu.

Hursomhelst! Vinnaren i månadens content är Volontaire och Päschons Productions som tillsammans tagit fram webbserien ”Vi räknar på det” åt Teknikföretagen. Volontaire har under en längre tid jobbat med Teknikföretagen med konceptet ”Bredda Bilden” där man kort och gott breddar bilden av vad teknik är för att få fler unga människor att bli intresserade av teknik. Webbserien ”Vi räknar på det” är en klockren fortsättning på detta och är betydligt mer underhållande utbildnings-tv än vad UR brukar få ur sig. Juryn var enig och mycket imponerande av innehållet, och gav dessutom en guldstjärna till Teknikföretagen som verkligen har litat på den lagda strategin. Nu hörde jag inte själv vad juryn sa om andraplatsen eftersom jag fick lämna rummet på grund av jäv. Men det är samma sak här, Transportföretagen har litat på Borg Owillis strategiska koncept Vi Kör! och det belönades återigen med en pallplats i Månadens kampanj – ännu en gång med Oscar Zia som försöker ta reda på hur framtidsredo transportsektorn är. 

Med det sagt: trägen vinner!

David Borg, creative director, Borg Owilli.

Ämnen i artikeln:

David Borg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.