Krönika content
Vi särar på benen för månadens vinnare
Publicerad: 5 juni 2020, 07:04
David Borg.
Ordförande David Borg är hänförd över Stendahls vinnande bidrag ”The gynecological cinema chair”, när content är på den här nivån är det få andra discipliner som är lika intressanta att bedöma kreativitet på. Dessutom har vi i juryn skapat ett nytt begrepp, munchies-content.
DB
David Borg
Innan den här lindriga digerdöden spreds över världen var det bara ett fåtal etablerade filmfestivaler som hann avverkas, en av dem var Göteborgs Filmfestival. Man kanske inte alltid är speciellt tacksam för att konferensstaden Göteborg finns men deras filmfestival ska vi vara väldigt tacksamma för, den håller alltid en hög nivå. Månadens vinnare är deras konstinstallation ”The gynecological Cinema Chair” som även blev ett videoverk, skapat av Anna Odell och byrån Stendahls. Anna Odell beskriver installationen med orden ”Män kan ofta sitta med särade ben och ta plats. Ställningen i en gynstol är i princip den samma, man bara tippar den bakåt”. I stolen satte hon några av Sveriges mäktigaste män. Det blev en fascinerande konstinstallation om makt och sårbarhet. Otroligt content på alla sätt och vis, något som fick oss att tänka till men också att det kändes i magen. Det händer alltför sällan.
LÄS MER: Nya perspektiv ger Stendahls och Anna Odell seger i månadens content
På andra plats kom Oatlys ”Department of Distraction Services” och det var innehåll som inte hade någon som helst samhällsbärande funktion överhuvudtaget men det var kul. Gräsrökar-flummigt content som underhöll många av juryn när vi lekte runt på landningssidan. Kort och gott, mer munchies-content hoppas vi få se under året från Oatly och andra varumärken som inte tar sig själva på alltför stort allvar. För content är just content, det kan vara en konstinstallation som får oss att tänka kring maktstrukturer eller lite larv som får oss att flabba för en stund.
Tack för alla inskickade bidrag, vi ses i höst och hoppas att vi kan besöka våra biografer igen.