Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika design

Att jämföra äpplen och päron

Guldägget 1999 ställde Bob hunds skivomslag mot en SAS-identitet. Den förstnämnda vann. Som att jämföra äpplen och päron, skriver Isabelle Dahlborg Lidström, precis som juryn fick göra i den tredje omgången av Månadens design.

Publicerad: 20 september 2022, 07:20

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Anna-Lena Ahlström


Ämnen i artikeln:

KrönikaDesign

Det är mycket nu! Hösten sveper in över Stockholm och världen står inför en stundande lågkonjunktur. En lågkonjunktur som med all säkerhet kommer påverka branschen negativt. Kunder som ställer in projekt och byråer som tvingas dra ner på verksamheten. Vi har ett valresultat som delar Sverige, samtidigt som det pågår ett invasionskrig i Ukraina. Nämnde jag den globala klimatkrisen? Därför kändes som en välbehövlig paus att tillsammans med juryn titta på alla fina designprojekt i den här omgången av Månadens design. 

Vi ser en stor bredd bland bidragen och det är tydligt att det finns ett behov av underkategorier i Månadens design. För det känns ganska orimligt att en affisch ska tävla mot en visuell identitet eller en förpackning mot en app. Det är som att jämföra äpplen och päron. Det får mig att tänka på slutet av 90-talet 1999 då Martin Kann knep Guldägget med sitt skivomslag för Bob Hund från den förhandstippade SAS-identiteten; ett av de största identitetsprojekten genom tiderna i Skandinavien.  

Flera reklamkampanjer har letat sig in bland bidragen den här omgången och juryn hade svårt att jämföra dem med renodlade designuppdragen. 

Så hur har vi resonerat? Tredjeplatsen stod länge och vägde mellan Göteborgskex färgsprakande identitet och Storytels kampanj – ”2022 sounds like 1984”. George Orwells klassiska bok känns obehagligt aktuell och paketeringen av ljudboken växte för oss alla under vårt arbete men slutade utanför pallen. Väldigt fint hantverk där man effektfullt utnyttjar ljud, motion och print. Göteborgskex uppskattades också av juryn för att ha lyckats behålla känslan för varumärket samtidigt som det fräschats upp. Som en jurymedlem uttrycker det: ”En uppdatering som känns lika naturlig som att äta Mariekex på barnkalas i parken.” Det blev till slut göteborgarna som fick plats på pallen.

Skansen kliver upp på prispallen igen med en andraplats. Än en gång ser vi ett genomarbetat designprojekt med en stark idé och gott hantverk; allt paketerat i en pedagogisk casefilm. Överlag så stärker och förtydligar casefilmer många av bidragen som kanske inte är så självklara vid första anblick. Flera i juryn trodde till exempel att blommorna på affischerna var illustrationer innan vi fick förstod att de var plockade på Skansen, pressade på gammalt vis och sedan blivit fotograferade.    

Vinnaren den här omgången blev 25AHs identitet för restaurang Italiano på Nybrogatan i Stockholm. En stilig identitet där man blandar klassiskt italienskt hantverk med moderna illustrationer. Allt uttaget i flera olika material som mosaik, neon och porslin. Utmärkt hantverk med stor fokus på varje detalj. En värdig vinnare. 

Jag efterlyser fler projekt där vi kreatörer använder vår makt att tillsammans med kunderna göra projekt som gör skillnad för vår miljö. Här vill jag lyfta kampanjen Willys ”Fula fiskar” som är ett utmärkt initiativ för att minska matsvinnet. Willys har tillsammans med Nord DDB paketerat defekta fiskbitar som sorterats bort i fabriken under namnet ”Fula fiskar”. Lekfulla förpackningar som är bra för miljön. Heja Willys! Tyvärr tog sig bidraget inte vidare i den här omgången.   

Till nästa omgång vill vi gärna se fler förpackningsprojekt. Saknar även många fina jobb som man ser på stan. Så kom igen och skicka in det bästa ni har!

ISABELLE DAHLBORG LIDSTRÖM
Creative director på Grow och juryordförande Månadens Design

Här kan du läsa mer om tredje omgångens topp tre. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KrönikaDesign

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.