Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika design

Nikolaj Kledzik: Demokratiserad design. Bra eller anus?

Dags att bryta ny mark. Och visa att vi som jobbar i branschen behövs nu mer än någonsin. Det skriver Nikolaj Kledzik, design director på Identity Works.

Publicerad: 21 September 2020, 07:40

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Hur mår design i dag? Och hur mår vår industri i dag? Är vi relevanta fortfarande? Eller kan vem som helst med en dator, Creative Suite och en kamera göra samma jobb som vi? Alla kan ju meddela omvärlden att hen alltid varit en kreativ person, har god tycke och smak, är en perfektionist och så vidare. Vi lever ju dessutom i en värld som håller på att plattas till – vi använder ju samma verktyg, samma inspirationskällor, algoritmer hjälper oss hitta saker vi verkar intresserade av (det vill säga ännu mer av samma), briefer som liknar varandra, värdeord som tydlig, dynamisk och enkel slängs mot oss om och om igen. Vi ser hur enkla illustrationsmanér påminner om varandra, geometriska linjärer återkommer i var och varannan logotyp och fotomanér som ska vara så där härligt dokumentära. Hur gör man då för att hitta nya vägar och våga bryta ny mark som ingen varit på? Hur vågar man gå mot strömmen och övertyga kunden om att det är där det bästa fiskevattnet är? 

Det är därför väldigt befriande att få se omgångens vinnare av Månadens Kampanj Design våga gå mot strömmen och vara tydlig med väldigt små medel. Stå stark i sin redan etablerade logotyp. Inga dramatiserande korta skärpedjup i bilderna utan enkla frilagda bilder med ett tydligt innehåll. Inga stora fläskiga rubriker utan snarare ett litet tydligt budskap. Lika befriande är det att se tvåan leka fram en dynamisk identitet som utnyttjar en enkel idé till fullo (och ja, jag vet, en geometrisk linjär logotyp men va fan, det är inte det viktigaste i den här identiteten). Och trean som blir lite lagom oväntad när man valde att fokusera på en färg i stället för smak.

Och jag då? Hur ska jag hitta nya vägar? Efter alla samtal och diskussioner i en av de bästa jurygrupper jag suttit i är jag redo att kasta mina blueprints på hur en visuell identitet ska göras, rensa Pinterest-flödet och börja ifrågasätta normerna. Dags att bryta ny mark. Och visa att vi som jobbar i branschen behövs nu mer än någonsin för att skapa tydlighet bland alla olika varumärken som skriker för att få uppmärksamhet i vår demokratiserade designvärld.

Nikolaj Kledzik, design director på Identity Works och medlem i juryn för Månadens design.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Nikolaj Kledzik

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.