Krönika design
Martin Bergström: Design bör skapa differentiering och långsiktighet
”I överflödet av information och hård konkurrens blir det avgörande att våga utmana kategorikonventioner”, skriver Martin Bergström.
Publicerad: 30 maj 2023, 09:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Petter Dybvig
En förpackning, en identitet och en affisch. När juryns röster slutligen hade delats ut och placeringarna var avgjorda kunde vi i juryn konstatera att det blev en stor bredd på prispallen i årets andra omgång av Månadens Design. Gemensamt för de tre vinnande bidragen är att de lyckas stå ut i sin kategori och göra något oväntat. I överflödet av information och hård konkurrens blir det avgörande att våga utmana kategorikonventioner. Design spelar en viktig roll för att skapa differentiering med lång livslängd, att skapa något som ser förbi trender och känns relevant och engagerande även i ett längre perspektiv. Här ligger ofta skillnaden i själva utförandet och i detaljerna. Vi i juryn hamnade i intressanta diskussioner då två varumärken hade haft en snarlik idé men landat i väldigt olika utföranden.
Förstaplatsen denna omgång ger vi till Forsman & Bodenfors och Pure Waste, ett bordsvatten bestående av utsläpp (vatten) från fossilfri stålproduktion. Ett utmärkt exempel på hur design kan skapa medvetenhet kring en stor industriell omställning. Själva flaskans design är avskalad och minimalistisk men här är det just detaljerna som avgör, det blir inte en pastisch men heller inte en produkt från ett laboratorium. När SSAB:s teknikchef Martin Pei öppnar den första flaskan och dricker avfallsvattnet under FN:s konferens om klimatförändringar blir det hela verkligen mer greppbart.
Andraplatsen går till The Big Rollout från F&B Happy, som med sina stora färgade skulpturala pappersrullar i de småländska skogarna är förföriskt och svårt att motstå. Ett smart och relevant sätt att både lansera en nytt undervarumärke och samtidigt visa på Lessebo Papers miljöfokus.
Månadens Design är en tävling som är gratis och öppen för alla att skicka in till så nu vill jag passa på att uppmana er att skicka in era bästa jobb till nästa gång!
LÄS OCKSÅ: Fick SSAB-chef att dricka avfall – vinner Månadens design
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Martin Bergström