Krönika design
Eva Aggerborg: ”Det som är avgörande för den upplevda kvalitén ligger ofta i det osynliga”
Samarbetet mellan Bold och Mojang påbörjades vid den värsta covid-krisen. Plötsligt blev det normala det onormala sättet att jobba – en framgångsfaktor i skapandet av bolagets nya visuella identitet. Det skriver ordförande Eva Aggerborg, som också är design director på vinnande byrån Bold.
Publicerad: 19 mars 2021, 08:14
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Eva Aggerborg är design director på Bold och ordförande i Månadens design.
Under inspelningen av ”In A Silent Way” sade Miles Davis till Dave Holland ”Don’t play what’s there, play what’s not there”. Citatet är ett av de mest kända av Miles Davis som bland annat var känd för sitt provokativa sätt att lyfta sina bandmedlemmar till nya nivåer.
När jag tittar på kategorin spelbolag tänker jag på citatet av Davis. Inom spelindustrin råder en enorm konkurrens om både spelare och medarbetare. Däremot avspeglas det inte alltid i hur bolagen väljer att profilera sig visuellt. Tvärtom, varumärkena förlitar sig ofta på sina starka spelvarumärken och resultatet är ofta en ”tom” identitet, som saknar koppling till kreativitet, glädje och lust. Det ser faktiskt ganska generiskt ut inom denna kategori.
LÄS MER: Mojangs lekfulla identitet ger guld till Bold i första Månadens design
Vinnaren i månadens design kommunicerar både spel och kreativitet. Mojangs nya identitet bryter mot alla oskrivna regler för hur ett arbetsgivarvarumärke kan se ut men fångar ändå på ett elegant sätt bolagets rötter i pixlar, 3D-kuber och känsla av hemdatorspel. Man har lyckats vara autentisk till själva bolaget, som är en global jätte, och erbjuder en obegränsad kanvas för kreativitet.
Det som är avgörande för den upplevda kvalitén, ligger ofta i det osynliga. Samarbetet mellan Bold och Mojang påbörjades vid den värsta covid-krisen. Plötsligt blev det normala det onormala sättet att jobba. Gränsen mellan arbetsgrupperna försvann och vi blev ETT team. Det var som om att vi alla befann oss i en Minecraft Biome, och där den kreativa höjden ökade ju längre vi var där. En faktor i projektets framgång var hur vi alla hittade ett sätt att spela tillsammans, och i den processen föddes ”Power of play”.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Eva Aggerborg
Design director, Bold