Krönika design
Martin Bergström: Hur kommer AI påverka värdet av mänsklig intuition?
I sin första krönika som ordförande i Månadens design skriver Martin Bergström om mötet mellan maskin och människa, och relationen mellan AI och kreatörer. För det är ju det som skaver som får oss att känna något.
Publicerad: 17 februari 2023, 12:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Petter Dybvig
Månadens Design 2023 är nu i gång och jag har fått förtroendet att vara ordförande detta år, vilket ska bli jättekul. Vi i juryn påminns om hur givande det är att få mötas och diskutera arbeten utanför kontorets väggar som branschkollegor. Liknande forum saknas i Sverige, att medverka i en jury är en unik chans att dra nytta av varandras kloka åsikter och erfarenheter. Väldigt givande!
Överallt runtomkring mig dyker diskussioner och artiklar upp om AI och hur det på olika sätt kommer påverka vår yrkesroll och framtiden för branschen. Även i jurymötet kom ämnet upp under bedömningen, en jurymedlem påpekar att en hel-och-ren-identitet utförd med habilt hantverk troligen kommer kunna skapas av AI snart. Det får mig att efteråt fundera på hur det kommer påverka våra kunders syn på värdet av mänsklig intuition. Detta kommer naturligtvis ställa ännu högre krav på oss kreatörer men framför allt kommer det bli roligare när det blir ännu viktigare att sticka ut i mängden av AI-genererad design som är ”helt ok”. Det personliga — det som skaver lite och skapar differentiering — är ju det som ger det verkliga värdet till ett varumärke och som gör att vi faktiskt känner något.
Interaktionen mellan människa och maskin är ibland svår att förutspå. När Spotify lanserades klagade användare på att shuffle-funktionen inte kändes slumpmässig på grund av att algoritmen var just det — slumpmässig. Därmed tvingades man byta till en ny algoritm som snarare kunde matcha vad den mänskliga hjärnan uppfattar som slump.
En kul variant på just shuffle-funktionen är vinnaren av den här omgången av Månadens Design. Här i analog skepnad, i form av en kombinerad skraplott och konsertbiljett. Vi i juryn föll både för tanke och utförande i detta bidrag. Grattis till Forsman & Bodenfors och vi ses nästa gång!
Vinnarna i första omgången av Månadens design
Skrapbiljett i snygg förpackning imponerar i Månadens design
Vill du skicka in ett bidrag och ha chansen att vinna nästa omgång? Läs mer om hur du gör här.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Martin Bergström
Design director på Bedow och ordförande i Månadens design