Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika design

Isabelle Dahlborg Lidström: ”Låt oss fortsätta gräva i historien och skapa nytt”

Isabelle Dahlbord Lidström är ny juryordförande för månadens design. I sin första krönika skriver hon om vikten av att gå tillbaka till historien och fly från datorn.

Publicerad: 18 februari 2022, 12:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Anna-Lena Ahlström


Ämnen i artikeln:

GrowKrönika

”Genom att känna din historia, kan du känna dig själv.”

Detta är orden som inleder case-filmen för Skansen 130 år som tagits fram I samarbete med Garbergs. Själv kan jag till och med känna doften av alla tekniker som fick mig att närma mig designvärlden. Detta väcker verkligen känslan av genuint hantverk och stolta traditioner. Jag vill börja dreja och arbeta taktilt som många av oss gjorde innan Adobe och allt fantastiskt som det digitala givit oss de senaste 20 åren. 

Enligt mig är historia viktigare än någonsin, speciellt om du är ett varumärke. Man måste kunna sin historia för att kunna skapa en. Skansen visar olika tekniker som passerat sedan det började göras affischer ute på Djurgården. Etsningar, litografier, handkolorering, reproteknik och dagens framställning av material i digitala program.

Detta känns så inspirerande, viktigt och tack och lov aktuellt. Idag ser vi olika format där konsthantverk i lera, renovering av fina saker till jordbruk hos Mandelmanns. Vad är det som gör att vi längtar efter att få arbeta med våra händer? 

Det är årslånga köer till hantverkskurser och en keramikkurs ska vi inte ens prata om.

Varför är behovet så stort? Är det att vi vill känna något på riktigt, eller att vi saknat fysisk närhet efter Corona, eller är det känslan av att göra något meningsfullt?

I en värld i ständig förändring och en snabb digitalisering av varumärken, är det inspirerande att se något som känns äkta och taktilt.

En annan tanke som slå mig är hur kommer dagens varumärken kännas om 130 år? Vad ska dem stå för, om de ens finns kvar?

Det är svårt att stå ut och att vara unik i dag. Många tittar på likvärdiga referenser i kända forum. Hur hittar vi då essens i varje varumärke och hur skapar vi ett unikt ID för ett konkurrensutsatt varumärke i en snabbrörlig värld?

Vi på Grow pratar ofta om vikten att skapa något som man vill slicka på, känna i magen, vilja äga eller kanske till och med tillhöra. Ingen enkel uppgift, men vad är enkelt i dag?

Personligen åker jag ofta i väg till Ulriksdals trädgårdar, Konstigs bokhandel, Blås & Knåda eller PaperCut för att hitta inspiration. Som vi ofta gjorde förr i tiden. Fly från datorn, läsa, bläddra, lukta, titta på typsnitt, titta igen, utforska bilder, drömma. Leta och söka efter det som berör. Det som får en att börja tänka och omvärdera.

Vi i designjuryn älskade idén och hantverket för Skansen så det blev en självklar vinnare. Vi var också väldigt förtjusta i Way Out-kampanjen och den viktiga idén bakom Time to Talk-klockan.

Låt oss fortsätta gräva i historien och skapa nytt.

By the way, någon som kan koppla ihop mig med Ika Johannesson eller Kakan Hermansson?

Isabelle Dahlborg Lidström, creative director på Grow och juryordförande Månadens Design

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

GrowKrönika

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.