Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika design

Kommer genomarbetad design stå kvar i metaverse?

Vad händer med designhantverket när allt flyttar ut på Metaverse, undrar juryordförande för Månadens Design Isabelle Dahlborg Lidström.

Publicerad: 24 maj 2022, 07:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Anna-Lena Ahlström


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjKrönikaNyheter

meta- (prefix)
indikerar att något är placerat mellan, bakom, bredvid, bland, efter eller över något annat

När Zuckerberg är färdig med bygget av hans drömvärld metaverse är nog tanken att det ska vara en naturlig del av både jobb och fritid.

I dag är det inte konstigt att vi måste interagera med kolleger på Teems eller Zoom i andra länder, i rummet bredvid eller hemifrån. Med metaverse ska det bli möjligt att samla oss i den virtuella miljön för att sedan förflytta oss mellan våra arbetsplatser och baren.

Hur kommer det här att påverka det taktila eller särskiljande i varumärken vi bryr oss om – om vi fortfarande bryr oss om varumärken…?

Personligen blir det svårare och svårare att hitta engagemang i varumärken. Jag får tack och lov fortfarande starka känslor till gediget hantverk hos enskilda produkter eller vackert paketerade tjänster. Som i vinnande bidragen ur Månadens Design. Älskar den starka vilja och passion att som produkt eller tjänst strävsamt söka excellens i uttryck, kontaktyta och historia.   

Stora vinnaren i Månadens Design blev inte oväntat Absoluts Redesign. Absolut har valt den väg man kände var rätt. Förvalta men förnya där man kunde, snyggt genomarbetat hantverk. Hur kommer det arbetet att stå sig i Zuckerbergs palats? Kommer Absolut med sitt starka DNA, gedigna och hållbara designprocess att förlora möjligheter att vinna nya fördelar på flygplatser runtom i världen med ett meteverse? Vad händer med betydelsen av branding som skapar fysiska möjligheter och försprång?

Eller? Är det nu Absolut börjar producera NFT-verk?! I min generation är det få som inte kommer ihåg det generösa kommunikationskonceptet från Absolut av TBWA under de knäppa 80-90-talen. 

Nästan högst upp bland alla bidrag kommer Formgivare Henrik Nygrens retrospektiva bok. Ett minst sagt gediget hantverk och blir på något sätt design om design. Meta? Hursomhelst, en tanke som kommer upp med näsan nerkörd i den underbara svärtan – vad kommer hända med trycksvärtan? Vad händer med den i Mackans metaverse? Kommer den att sakna relevans när HEX är den nya preferensen i palatset. Blir då Björn Hedlund och Eva Knapps 20-årigt dedikerade jakt på den riktiga j…a svarta svärtan meningslös...? 

Tusen tack för att ni försätter mina känslor i rörelse med genomarbetad design!

Ses i metaverse, 

Isabelle Dahlborg Lidström
Juryordförande Månadens kampanj Design

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.