Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika design

Tove Blomgren: ”Teknik har inga egna onda avsikter”

Publicerad: 24 Februari 2020, 14:11

Tove Blomgren, creative director på Doberman och ordförande i Månadens Design.

Månadens Designs ordförande Tove Blomgren hoppas på ett år av kreativa och teknikdrivna kommunikationsidéer. Som gärna gör världen lite bättre.


”Teknologi är svaret. Men vad var frågan?” undrade arkitekten Cedric Price 1966.

I början av 2000-talet skulle jag ha svarat tvärsäkert. Hur vi kan göra världen bättre - vad annars? Jag skrev min kandidatuppsats om internet och demokratisering på Costa Ricas landsbygd och framtiden sken lika klart som Netscapes fyrtorn. Information wants to be free! Vi stod inför upplysningens andra, digitala våg.

Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat ana hur fel jag hade.

För trots oräkneliga exempel på hur teknik har förbättrat människors liv, går det inte att blunda för den djupa och systematiska skada den också orsakat. En algoritmdriven löpeld av misinformation och konspirationsteorier. Polarisering genom filterbubblor och näthat. Övervakning och intrång på människors privatliv på en skala som skulle gett Orwell mardrömmar.

Men teknik har inte några egna, onda avsikter. Det är vi som måste ta ansvar för vilka frågor vi ställer.

Ungefär samtidigt som jag drömde om den digitala upplysningen i Centralamerika, började kommunikationsbranschen se internet som svaret på frågan om räckvidd och relevans. Betalningsmodeller baserade på Cost per impression och Pay-per-click formulerade ett lönsamt uppdrag till drivna tech-entreprenörer: ”Klistra användare vid skärmen så länge och ofta som möjligt”.

Det räcker att se sig om i en tunnelbanevagn för att se hur väl det lyckades. Varje dag spenderar vi en fjärdedel av vår vakna tid med ögonen på en skärm, exponerad för en strid ström av riktade annonser.

Men priset blev högt när tekniken kalibrerades för att jaga tid och klick. Upprördhet och dopaminkickar visade sig nämligen vara det mest effektiva sättet att skapa engagemang. Genom att be om kvantitet över kvalitet blev kommunikationsbranschen därmed sponsorer av några av de värsta yttringarna av teknik i dag.

Till vilken nytta? Effekten av personaliserade annonser ifrågasätts allt mer. Kanske förlorade alla, utom en handfull tech-miljardärer.

Det är dags att börja ställa andra frågor.

Månadens vinnare, ”Kod hjärta Konst”, gjorde just det när de skapade 2224 unika versioner av Karl Axel Pehrsons klassiska guldbagge. En lösning som fick mig att hoppas på ett år av fler kreativa, teknikdrivna kommunikationsidéer. Som kanske till och med gör världen lite bättre.

Tove Blomgren

creative director

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.