Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika design

Tove Blomgren: Vad skulle du förändra?

Ska man inte försöka förändra genom det man kan bäst? Den frågan ställer sig Tove Blomgren, cd på Doberman och ordförande i Månadens Design.

Publicerad: 28 december 2020, 11:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tove Blomgren, creative director på Doberman och ordförande i Månadens Design.


Oktober 2018 förändrades min syn på världen för alltid.

Det började med att IPCC släppte en specialrapport om 1,5-gradersmålet. Inte så att det funnits någon brist på alarmerande FN-rapporter under mitt liv. Tvärtom, de var så vanliga att jag hade blivit bra på att ignorera dem. Men det här var annorlunda. Den vanligtvis försiktiga panelen beskrev läget som mycket farligare än vi trott. Att vi behöver omedelbar förändring utan motstycke i ”alla delar av samhället”.

Jag började läsa på. Först med misstro. Men hur illa kan det vara? Efter hand mer desperat. Det finns väl en plan? Jag lärde mig om oåterkalleliga tipping points, läckande metangasfält, hothouse earth, en snart tömd koldioxidbudget. Vi kommer ju förlora jorden!

Veckorna som följde var ett töcken. Jag grät när jag gick och la mig, och grät när jag vaknade. Jag viskade förlåt till min nyfödda son och grät lite till. Till slut sa min partner att du, ska du inte försöka göra något istället?

LÄS OCKSÅ

Tygpåse hjälpte göteborgarna hålla avstånd – prisas i Månadens design 

Men vad gör man med insikten att världen är döende, och att det är vårt fel?

Jag började prototypa. Jag drog igång aktioner på social media och startade en lokal klimatklubb. Jag blockerade gator i Berlin och strejkade på Mynttorget. Jag samskrev motioner om klimatnödläge, fikade med riksdagsledamöter, skapade namnlistor och fotograferades med finansborgarrådet utanför Stadshuset.

Men inget tog riktigt fart. Det var ju inget jag var bra på. Min brist på projektledartalang gjorde att klubbar och kampanjer dog efter ett tag.  Politiken gjorde mig frustrerad och uttråkad. Jag frös när jag skulle utöva civil olydnad och smet innan nattpasset.

Jag landade i insikten att jag kunde göra störst skillnad genom det jag faktiskt redan gjorde om dagarna. Men med ett kompromisslöst fokus på omställning.

Nästa årtionde har dubbats the decade for climate action. Vår sista chans att ändra ”allt”. Det kommer att kräva mod och handling från varenda bransch, varenda typ av kompetens.

Månadens vinnare F&B och Västtrafik visar hur en enkel, men smart och väl utförd idé kan förändra beteenden och rädda liv.

Vad skulle du kunna förändra, genom det du redan gör bäst?

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tove Blomgren

creative director

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.