Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika design

Tove Blomgren: Varför bry sig om design på en brinnande planet?

När världen förändras är det upp till oss att bestämma vad vi vill använda vår kunskap och kreativitet till, skriver Tove Blomgren, ordförande i Månadens design, apropå vinnarna i senaste omgången av tävlingen.

Publicerad: 27 Maj 2020, 16:10

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Tove Blomgren, creative director på Doberman och ordförande i Månadens Design.


”Hur ska jag kunna fortsätta kränga saker till människor som de inte behöver, när planeten brinner?” undrade min kompis förra året.

Hon hade jobbat halva sitt liv som mediastrateg, och både tyckt om det och varit bra på det. Men det hade blivit svårare att motivera sig om dagarna.

Både jag och min vän växte upp i tron att de stora frågorna var lösta. Samhället kanske inte var perfekt, men grundplattorna var lagda. För oss återstod självförverkligande. Ett roligt jobb, ett vackert hem, nya upplevelser. Vi drillades till goda konsumenter, snarare än goda medborgare.  

LÄS OCKSÅ: Smakfull upplevelse ger guld till Happy F&B

Men de senaste årens larmrapporter om en akut, accelererande ekologisk kris har gjort det tydligt att det vi står på inte är en stabil grund. Det är ett korthus. Och att de branscher vi sökte oss till för att de var roliga och kreativa – mode, design, marknadsföring, startups – har hjälpt till att bygga det.

Min kompis sa upp sig i höstas. Nu pluggar hon till lärare och gör praktik på en skola i Spånga. År av att dra powerpoints för marknadschefer visade sig vara den perfekta förberedelsen för att lära ut mediakritik till mellanstadieelever.

För när världen förändras är det upp till oss att bestämma vad vi vill använda vår kunskap och kreativitet till.

Den här omgångens vinnare är lysande exempel på hur design och kommunikation kan användas för att göra hållbara alternativ vackra och attraktiva, från mat (Happy F&B för Vrå) till fossilfri transport (Ehrenstråhle för Polestar).

Ingen annan kommer att lösa de utmaningar vi står inför åt oss. Men om vi hjälps åt att rikta världens kreativa kraft mot dem så har vi en chans. Det är dags att bli goda medborgare.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Tove Blomgren

creative director

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.