Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

En hyllning till extravarvet

Publicerad: 10 November 2020, 15:06

Med ”The Parents” lyckas Volvo och Forsman & Bodenfors genom samverkan av historieberättande, humor, klippning och musik lyfta det väletablerade Volvomanéret ytterligare ett snäpp. Det skriver Månadens film-ordförande Josefine Richards.


Vi ses med en ny omgång av svenska reklamfilmer färskt i minnet. Det konstateras snabbt att det varit en ganska jämnbra rond. Filmer som visar en trevlig lösning på briefen. Men i många fall den lösning som även visar att man nöjt sig med det första som kommit till en i tankarna. Och då händer det inte så mycket mer, vi vet hur historien kommer att utvecklas och sen går vi vidare, ganska opåverkade. Dessutom har man inte utvecklat ett eget sätt att berätta utan kanske lånat ett beprövat sätt och ett stuk som någon annan redan använt. Kanske till och med en stor hatt som någon annan redan använt.

Som tur är finns det några filmer som hade tagit det extra tankevarvet och som vi också får äran att diskutera. 

Hur har deras tankar gått, hur kunde de komma på att göra den där smarta skruven på historien och hur fick de inspiration till den snygga looken och den sköna musiken?

Och det är det som är skillnaden mellan att få kommentarer från juryn som ”trevlig” och utrop som ”helt fantastisk”. 

En film för att berätta om ST1 personaltomma bensinmackar hade kunnat stanna i en hjälplös bensinkund. Men här har man inte nöjt sig. Nej man slänger in en björn i historien och gör kunden livshotad. Plötsligt blir det hela väldigt mycket mer underhållande och vips så har man fått en tredjeplacering i månadens film.

En film för att beskriva kärleken till en pryl hade kunnat stanna i en rak berättelse om en lång och fin relation med en leksak men istället djärvklipper man sig igenom relationen, drar på färgerna och byter kameralins på ett lekfullt sätt. Det extravarvet ger Claes Ohlson hurrarop från juryn och en andra plats.

Förstaplatsen kneps självsäkert av en film för ett varumärke som alltid bjuder på många varv men som med denna film varvat sig själva. Vi känner igen det tydliga Volvomanéret men man har lyckats ta det vidare. Det snabba berättandet där klipp och musik samverkar, den finstämda humorn och den äkta känslan leder till en unison hyllning från juryn och en vinnarplats!

Med en lycklig delfindans vinkar vi tack till alla filmmakare som bjudit oss på välgjorda filmer och speciellt till dem som inte nöjt sig med första varvet.

 

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.