Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Enkel humor är svåranalyserad

Humor och enkelhet går hem i reklamsammanhang. Med det sagt lämpar det sig inte alltid för djupanalys, det skriver vikarierande juryordförande Fabian Luthander på Nord DDB.

Publicerad: 25 oktober 2022, 11:40

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens Kampanj

Brasklapp 1

Jag var stand-in på det senaste jurymötet för månadens film. I gott sällskap av andra stand- ins och ordinarie jurymedlemmar. Jag har jobbat i branschen i cirka sex månader och har givetvis få mandat att bedöma andra människors arbete. Jag har heller inga mandat att skriva en krönika om hur det är att bedöma andra människors arbete. Av logistiska skäl gör jag det ändå. Men, på grund av ovanstående omständigheter, kan vi se det som en stand-in krönika. 

Brasklapp 2

Jag tänker att en stand-in krönika innehåller mindre djupanalyser om hur filmmediet mår. Mindre trendspaningar och pricksäkra slutsatser. Mindre av allt som kan få det att uppfattas som att stand-in krönikören tagit sig vatten över huvudet, tagit på sig en för stor kostym och sedermera bör bli nedtryckt i skorna.

Men något måste den ju innehålla! Så här kommer en sammanfattning från min juryupplevelse: En vinnare skulle ju koras även i denna upplaga av månadens film. Jag kan inte uttala mig om hur denna omgång står sig mot andra. Se brasklapp 1. Men en observation till och med jag är kapabel att göra är att många bidrag innehöll någon form av humor. Topp tre var rentav tre olika sorters humor. Kanske inte den humor som får en att vika sig likt emojin som gråter av skratt, men i alla fall humor av den typ som framkallar ett ljudlöst reklamfnitter. Och det vet till och med jag inte är det lättaste. Först ut gullig möbel- som-inte-borde-kunna-prata humor, en humor värdig en tredjeplats. Sedan Roy Anderssonsk slapstick-humor där glas krossas när glas inte borde krossas. Tvåa. Och till sist! Bulle-där-det- borde-vara-hamburgare-humor. En humor jag inte ens visste existerade. En humor som tydligen bara kan konsumeras via en mindre skärm. En icke självklar humor på många sätt.

Ändå visade sig just denna humor vara den som juryn hade svårt att värja sig mot när en vinnare skulle koras. Exakt varför vet jag inte. Kan det vara så att just sådan humor är enkel, rolig och en som friskriver en från djupanalys? Vet som sagt inte, se återigen brasklapp 1 och 2. Återkommer med mer erfarenhet.

Fabian Luthander, Jr Copywriter, Nord DDB.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev