Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Film för tårkanaler

Publicerad: 1 december 2020, 10:36

Juryordförande Josefine Richards om en omgång där även den mest reklamtröttes ögon fuktades.


Det är mycket man kan gråta över i dessa tider. Och bra reklam som speglar vår samtid och trycker till den där ja-just-så-där-är-det-knappen är en av de saker som kan få den mest reklamtröttes ögon att svämma över. Det är till och med så att bland de många likadana visualiseringarna av ensamhet, inställda drömmar och soffhjältar finns färska exempel runtom i världen som hyllas och når fram. Amazons julballerina till exempel och Tysklands uppmaning till sina unga att stanna hemma och slappa på soffan.

Som om inte virushelvetet vore nog är vår vardag kantad av våra många andra problem och faror också.

Klimatångesten till exempel. Företag slåss om att hjälpa oss att göra rätt för oss och om att skapa den största klimatrörelsen. Då presenterar Pantamera den minsta. Enkel och skön liten rörelse, enkelt utförd och ja, kanske inga tårar från juryn men i alla fall lite glittriga blickar här och där. Grattis till en tredje plats!

Sen kom tårarna. Med tre personer på en gata lyckades Hjärtebarnsfonden porträttera ett helt familjeöde, och fånga alla de känslor som kommer med det. Juryn impades av det surrealistiska greppet som fick fram en verklig känsla. Även låten och Dantes hjärtslag bidrog till det fina hantverket. Musikvideon för Barnhjärtefonden slutade på en andra plats, men det var inte alls ifrån en första placering.

Volvo cars ”A million more” diskuterades intensivt men trots det landade den tillslut på förstaplatsen. De flesta var eniga om att det var en smart strategi att få förtroende för nya innovationer genom att lyfta skepticismen mot det gamla säkerhetsbältet. Och det var ingen som inte höll med om att det var bombastiskt i sin enkelhet och ett vackert filmberättande. Känslosamt och fler tårar i kanalerna.

Tillslut var det bara en sak kvar för oss att gråta över och det var att det bara är en gång kvar för oss i den här pratglada filmjuryn, så ös in er fina filmer åt oss en sista gång!

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.