Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

Josefine Richards: Haha, hihi, hehe eller eehh?

Svensk reklam är i behov av mer skratt. Samtidigt visar resultatet i Månadens film att vad som för den ene är stor humor är för den andre torrt som fnöske. Det skriver ordförande Josefine Richards.

Publicerad: 23 September 2020, 08:59

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det har varit sommar och det får vi känna av när vi återigen sitter samlade framför var sin skärm i månadens filmjury. Det är soligt, roligt, grillat, färgsprakande och klassiskt svensk tjofadderittan! Svensk hemesterglädje avspeglat i reklamfilm. Och sen skruva upp några varv, i med knaset och ös på med många dialekter!

Humor var ett tydligt drag och vi i juryn skrattade väldigt mycket i denna omgång. Men på helt olika ställen. Det som lockade till igenkännande skratt hos ena humorlägret, kändes sökt för det andra. Det som hade komisk timing enligt ena, var platt för det andra. Det som var ologiskt för det ena, var logiskt just på grund av det ologiska för det andra. 

Vi behöver humor mer än någonsin. Men det är inte helt enkelt. Dels eftersom tittarna har olika sinne för humor. Men innan dess ska humorn också genom hela produktionen. Först ska det roliga i huvudet ner i ett manus, sen ska orden tolkas av en regissör som sen ska se till att det roliga levereras med exakt rätt tonläge av en skådespelare. Det finns helt enkelt en större fallhöjd på den där diskbänksrealismen, den lågmälda ironin, satiren, slapsticken och de karaktärsdrivna skämten än den vackra solnedgången. 

Kanske var det därför det inte var några renodlade humorfilmer som tog sig hela vägen till toppen. På tredjeplats kom Häagen-Dazs som framförallt hyllades för att den smakade gott med sitt sköna driv och schyssta stil. På andra plats hamnade Halebop. Svensk äkthet, bra skådespel och fin musik var ingredienser som fick juryn på fall. 

Och även om många av filmerna bjöd på de där härliga sommarupplevelserna vi kunde känna igen oss i så var det just den mänskliga igenkänningen som vann i slutändan. Precis som Systembolagets koncept Annorlunda av en anledning stack även deras filmer ut. Med värme och en gnutta rätt balanserad humor visar de förståelse och skapar en relation med tonårsföräldrar där ute.

Grattis alla och vi ser fram emot nästa månads sköna filmer. Skratta bör man annars dör man.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.