Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Hanna Stenwall: Reklamtrött och död inombords

Hanna Stenwall: Reklamtrött och död inombords

På andra sidan nyår kan julkampanjer framkalla posttraumatisk stress och få en erfaren reklamare att känna sig död inombords, det skriver ordförande Hanna Stenwall, creative director på Nord DDB.

Publicerad: 17 februari 2022, 12:29

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjNyheter

Årets första möte! Kategorins första omgång. Vi stirrar på varandra med tomma blickar fyllda av förväntan. Magar kurrar. Taklampor flickrar rytmiskt. Det har varit en lång arbetsdag för alla. Restriktionerna har precis släppts, och trots att vårt möte är digitalt den här gången anar man den tillhörande sociala baksmällan som ingen kan värja sig emot, nu när det nya nya normala plötsligt är här.

Vi inleder samtalet med att filosofera om film. Hur svårt det är att göra bra, vad mycket som krävs för att det faktiskt ska bli bra. Vilket otroligt medie det är! Det är roligt att skapa, roligt att konsumera. Jag kan bli lite fnissig när jag tänker på film, men det berättar jag så klart inte för resterande jurymedlemmar, eftersom det är första gången jag deltar i Resumés Månadens och vill framstå som någorlunda vuxen och seriös.

Istället säger jag något om att film är mitt favoritmedie, samtidigt som jag undrar när i mitt arbetsliv jag blev en sån som pratar om medier. Om valbarhet, OBS-värde och impact. Om prispremium genom produktionsvärde och budskapsförståelse genom funneln. Om avsändaridentitet och tresekunders-regeln med närbild först, helst av ett djur, även om det finns få koncept med djur som bärande komponent i dag.

Ett barn piper till utanför skärmen. Nu kör vi.

Vi känner igen koncepten. Narrativen. Budskapen. Blå backdrop, sjungande hästar och vuxna som spenderar månadspengen på dyra middagar och fina plädar. Barn i utanförskap, lämnade ensamma med sin fantasi. Influencers och entreprenörer helt utan pensionsplaner. El som inte räcker åt alla. Självmord. Undernärda barn. Cancersjuka barn. Patriarkala katastrofer, kvinnor som inte får chansen. Utsatta människor som känner glädjen över en tia, kanske för möjligheterna den symboliserar i den nya världen som måste navigeras den dagen du lämnar missbruket bakom dig.

Just ja. Det är jul. Igen!

Jag tänker på kollegan som satt med en och samma julbrief i nästan tre år. Visst blev det filmer gjorda under den tiden, men så fort en film hade lanserats var det dags att skriva nästa. Året runt. Jul, igen. Jag tänker på alla bidrag som inte gick vidare i den här omgången. Som inte ens fick chansen att diskuteras. Som sveptes av mattan i ett knappklick mellan teamsmöten. Jag hoppas de når sina KPI:er även utan oss i juryn. Att nästa brief ger större kreativa friheter. Att de får chansen att skriva en annan film, eller två, innan det blir dags för jul, igen.

”Är det bara jag som är död inombords?” var en fråga som inte bara ställdes en, eller två, utan tre gånger under kvällen. Såklart inte, sa våra blickar utan att orden behövde yttras högt.

För vad krävs för att en film ska bli bra? Och när är bra inte bra nog? När klarar sig ett budskap utan hantverk, och när räcker hantverket inte hela vägen fram till budskapet? Visst har det väl skänks en massa pengar i jul, det gör det ju alltid. Men hur mycket kom ur reklammakarnas fickor? Orkade vi verkligen swisha till numret vi så noggrant skrev in i slutplattan, med pekfingervalsens utsökta precision. Vem vet. Och vem bryr sig, egentligen.

Topplistan den här omgången är exempel på bra reklam i Sverige. Bra hantverk, bra skådespel, bra cast, tydligt budskap, tydlig story som tydligt är kopplad till avsändaren. Låt oss hoppas att cashen faktiskt kom in. Att undernärda barn mättades, att det forskades ännu mer på cancer hos barn specifik, att en och annan vuxen unnade sig lite på travet. Kort sagt, låt oss hoppas att Sverige inte var lika reklamtrötta och döda inombords som människorna bakom reklamen känner sig efter jul.

Nu, nästa brief!

Hanna Stenwall, juryordförande och creative director på Nord DDB 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.