Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

Konsten att vara bra gång på gång på gång

Publicerad: 22 Maj 2019, 08:08

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Christoffer Dymling, vikarierande juryordförande


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Handelsforskarna Sara Rosengren och Michael Dalén har myntat uttrycket reklamkapital. De definierar det som ”mottagarens övergripande uppfattning av värdet av ett varumärkes tidigare reklam”. Har du som företag ett starkt reklamkapital har studier visat att du kan få avkastning i form av uppmärksamhet och ökad attraktivitet bland konsumenter, medarbetare och samarbetspartners. Det låter ju som något de flesta marknadsförare borde vara sugna på.

Så hur gör man då? Låt oss titta på månadens vinnare Apoteket. De kan jag nämligen tänka mig har ett rätt högt reklamkapital. Vad kan vi lära oss av deras reklam?

Den kanske tydligaste grejen med Apotekets filmer är att samma charmiga tjej dyker upp i film efter film. Hon har samma kläder på sig och talar in i kameran med ungefär samma tonläge i alla filmer. Konsekvent! Konsumenten kommer känna igen att det är reklam från Apoteket de tittar på. Det måste vara det som är grejen. Det är där reklamkapitalet skapas. Eller?

Jag tror inte det. Jag tror att Apoteket hade kunnat haft olika tjejer och killar i varje film och ändå skapa ett starkt reklamkapital. Jag tror nämligen ingen konsument värderar en reklam på hur väl de känner igen avsändaren. Jag tror de bara helt enkelt avgör om de tycker en reklam är BRA eller DÅLIG. Mer avancerat än så tror jag inte det är.

Det är dock lättare sagt än gjort att göra BRA reklam. Att ha samma tjej som tidigare i en reklamfilm är lätt men att se till att samma tjej är del av en BRA reklamfilm är riktigt svårt. 100-tals rätta beslut måste tas längs vägen ifall det ska gå vägen. Att lyckas med det en gång är svårt men möjligt. Att lyckas med det gång på gång på gång kräver stor kompetens, tålamod och ambition. Där i ligger den riktiga utmaningen och det är just det arbetet som skapar starkt reklamkapital. Det är även det arbetet som bör belönas.

Jag vet inte vilka som ligger bakom Apotekets reklamfilmer men det är just vad de gör som vi borde hylla i vår bransch. De har yrkesstoltheten att kämpa för att varje ny reklamfilm ska bli bättre än den sista. Och just denna tycker jag är den bästa de gjort. Grattis och BRA jobbat!

Christoffer Dymling, vikarierande juryordförande

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.