Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

”Lyxreklamen för tankarna till en svunnen tid”

Publicerad: 1 april 2021, 08:57

Juryordförande Johan Helander, creative director på Familjen, om en jury som är villig att offra logik för drömmar om ett normalt liv.


Månadens etta, Åkerstams eggande lyxreklam ”Bánkage á trois”, frambringade en bokstavlig upphetsning hos en coronafrustrerad jury som drömmer om sena kvällar på stan. Grymt fin casting av gubben som äter flingor, men varför ska jag ha kvar min gamla bank? Varför ska jag ha kvar gubben? Uppenbarligen kompenserar juryns flåsighet för bristande logik. I och för sig är det härligt med snusk och bristande logik. Jag kapitulerar.  

Folkhemsreklamen från Unionen och Oatly appellerar instinktivt till en representant från ändhållplatsen. Unionen använder sig av den gosiga melodin från Vreeswijks ”Jag hade en gång en båt” men skruvar om texten likt ”Bánkage á trois” för att driva berättandet framåt. De små men corona-daterade scenerna från arbetslivet; det taffliga raggningsförsöket i skrivarrummet och den nervösa mellanchefen på toaletten, gör att ingen saknar de gröna superhjältarna. ”Ursäkta, de har konverterat oerhört bra”, säger bror duktig från skuggorna.

Men som en jurymedlem observant påpekade: Handlar inte Vreeswijks originaltext om krig? Mycket riktigt: ”Det fanns en gång en stad. I parken där lekte barn. Så släppte man ner en bomb och staden försvann”. Det är skickligt av Unionen att göra en antydan till den fallerande krisberedskapen. 

Det är möjligt att Oatly och ”Help dad” hade avancerat ytterligare om inte den svenska varianten ”Pappahjälpen” kammat hem vinsten före jul. Den brittiska fortsättningen imponerar med proletära toppklassmiljöer och ett fint skådespeleri. Framförallt barnskådisarna levererar, till skillnad mot de brådmogna karaktärer som figurerade i en del andra bidrag. Ska du använda barn, ska det vara jävligt bra barn.

Johan Helander, creative director på Familjen och juryordförande i Månadens film

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.