Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Markus och Visit Östergötland sticker ut i svag period för svensk reklamfilm

Publicerad: 29 april 2021, 12:40

Nina Friman, vikarierande Månadens film-krönikör, hyllar omgångens vinnare men saknar fläskiga 60-sekundare och välskrivna manifestfilmer.


”Nina jag tänkte att du kunde hoppa in för Johan och skriva ordförandekrönikan denna omgången” ekade orden. I vanliga fall när jag behöver komma undan ett skrivmåste drar jag mitt lilla dyslexi-kort. Det kommer ofta oväntat och är alltid extremt effektivt. Men det kändes lite väl pinsamt i en jurygrupp bland branschkollegor. Att inte kunna stava signalerar ändå någon typ av ointelligents för många? Språkpoliserna och deras gäng. Ofta svåra att urskilja, förklädda som sköna copys eller omtänksamma produktionsledare. Det var i alla fall en aura som jag inte alls kände för att äga där och då. Men som tur är har jag en personlig copywriter - ett tips till alla dyssar där ute! Skaffa er en Anna Boberg. Så, här kommer äntligen en summering av den tredje omgången av månadens film. Korrad, klar och färdigfnissad (alternativt hånad beroende på bad eller good cop-humör).

Den här omgången var ganska odramatisk om jag ska vara helt ärlig. Det var fem filmer som diskuterades och stack ut med kreativ höjd. Det märks att början på året är en tunn reklamfilmsperiod; bidragen är inte många och ännu färre har en tydlig idé. Kanske borttappad eller aldrig hittad. Eventuellt måste man vänta till Q4 för att få letterboxes, anamorfiska linser och kärlek till hantverket? En go sextio-sekundare? En välskriven manifestfilm? Lite 3D-effekter? Jag kanske fortfarande är för ny för att kunna reklamårets cykler helt.

En trio med 40:or är i och för sig nära nog. Avundsjuka spred sig i jury(teams)rummet. Hatten av till byrå och kund som skapat något eget i en likgiltig bransch. Månadens vinnare! Markus, som inte är en person utan flera. Skönt. En udda trio av filmer där juryn hade olika favoriter och berömde både hantverk och den flippade humorn. Humor är ju en lustig grej. Många av filmerna i år har hittills varit just humorfilmer. Fan va svårt det är med humor ändå, det blir liksom inte alltid så kul? För knäppt kan vara alldeles lagom knäppt för någon annan. Igenkänning flyger över huvudet på den tredje. I juryn diskuterades bl.a. om kombinationen humor och välgörenhet är problematisk. Eller för den delen allvarliga ämnen i stort. ”Det får man inte skämta om”-grejen. Fast är det så? Yrrol sa någon. Soran sa ingen.

Hur som fick Bris och TBWA ett silver för sin heltokiga ”Var 5:e sekund” och Nord DDB hamnade trea med sin ”Super soothing climate progress engineering tracks”. Som i skrivande stund nomineras till årets tungvrickare. Tre välförtjänta pallplatser! Trots det ser jag fram emot hårdare konkurrens och fler livliga diskussioner i juryn. För visst är det mer spännande att vara oense?!

Nina Friman, art director, Nord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.