Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Oenig jury och casefilmens revansch

Publicerad: 30 mars 2020, 12:17

Josefine Richards är creative director på McCann och juryordförande i Månadens film.

Juryordförande Josefine Richards sammanfattar en omgång där juryn bara var överens om en sak – den genomgående höga hantverkskvaliteten.


Jag minns när ordet casefilm var ett absolut no-no att yttra i kundsammanhang, det var så kopplat till byråns tävlingsbidrag och lust att vinna i reklamtävlingar. Och visst är Cannes VM i casefilm. Men, i takt med att företag förstått att det som på riktigt intresserar konsumenter är sånt som gör skillnad i verkligheten, ökar också naturligtvis reklamfilmer som är mer casebeskrivande. Det märks inte minst på denna månads omgång av filmer. Vissa mer och vissa mindre anpassade för att även vara underhållande och engagerande för konsument, inte bara en tävlingsjury.

Om case var det ena som trendade den här omgången så var finish det andra. Även om juryn hade synpunkter på att vissa av idéerna borde ha ett bäst-före-datum så var hantverket så fräscht att de seglade upp i topp ändå. - Ögongodis! - Vackert! - Snyggt hela vägen från kameraspråk till ljudbild!

Men var det en enig jury den här gången? - Träffsäkert! – Nej, klichéer. - Fruktansvärt kul! – Nej, bara dyr ploj. - Mjukhet i klippövergångar. - Men vem har en sån pyjamas?

Nä, diskussionerna var så heta att andedräkterna ångade igen fönstren i det lilla rummet på Mariaberget och oavsett case eller finish så engagerade de så pass att till och med Coronanojan glömdes bort till slut. Kanske blir nästa möte virtuellt.

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.