Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

”Omgångens vinnare gör att jag känner mig avundsjuk”

Publicerad: 15 december 2021, 07:57

Johan Holmström och Gustav Egerstedts vinnare flyter nedströms från 90-talets strida ström av ironi och skruvade karaktärer, det skriver juryordförande Johan Helander.


Ämnen i artikeln:

Johan HolmströmGustav Egerstedt

Den fruktansvärda rabulisten Steve Bannon har rätt om en sak, att ”politik är kultur som flyter nedströms”. Likadant är det med reklam. Bra reklam är konst som flyter nedströms. Bra reklam approprierar kulturen. Eller ännu hellre, blir en del av kulturen. 

Någonting som är en central del av kulturen är dans, inte minst genom TikTok. Häromdagen såg jag dansföreställningen Kuckel 2 på Orionteatern, regisserad av geniet Alexander Ekman (missa ej Eskapism). Hela föreställningen var, precis som modern dans ofta är, vidöppen för tolkning. Cirkeln var halvsluten och inte fem i tolv som den framlidne copy-gurun Jan Cederqvist förespråkade. 

Föreställningen pågick under en dryg timma. De abstrakta och humoristiska scenerna avlöste varandra. Ju obegripligare desto mer aktiverades mina åldrande synapser, som febrilt försökte skapa ordning i det lekfulla kaos som utspelade sig på scenen. 

När föreställningen närmade sig sitt slut fylldes jag av en växande avundsjuka gentemot Ekman. Att han genom sin begåvning, sitt konstnärskap inte behöver underkasta sig någon form av rationalitet — kreativiteten är fri, inte bunden av logik, rädslor och pressade mellanchefer. 

Det är därför hans produkt berör, till skillnad mot 80 procent av de reklamfilmer som tävlat i Månadens kampanj under 2021 (men med hjälp av en saftig mediebudget kan du penetrera kulturen, snarare än att bli en del av den).

Alexander Ekman däremot är del av den källa som strömmen utgår ifrån, där såna som jag vaskar flera kilometer nedströms och försöker absorbera en droppe av hans verk och klistra en avsändare på. 

Lite som omgångens vinnare Johan Holmström och Gustav Egerstedt lyckats göra med Taxi Stockholm. Fast de står inte i Ekmans ström, utan den ström som runnit från 90-talet fylld av ironi och skruvade karaktärer. 

Med stort hantverkskunnande håller de cirkeln öppen. De håller ett perfekt avstånd, även för människor som inte ens var födda när källan fylldes på med Knäckebrödshäxan på 90-talet. Jag blir så jävla glad av sånt här. Och att de gör det på 15 sekunder är imponerande. Jag känner av den antågande avundsjukan. 

Johan Helander, juryordförande och creative director på Familjen

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.