Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Hanna Stenwall: Reklamåret liknar Groundhog Day

”Film” är snart lika fragmenterat som medielandskapet, skriver ordförande Hanna Stenwall.

Publicerad: 21 november 2022, 12:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjNyheter

Det känns alltid lite märkligt att bedöma film när man vet vad som ligger bakom. Allt engagemang, allt planerande. Alla dessa människor som bryr sig om detaljer och helheter. Vem vet på andra sidan skärmen om det är manus 1 eller manus 100 som blev godkänt till slut? Och det är inte en fråga om kompromiss, utan om process. För är verkligen processen vi traditionellt är vana vid verkligen rätt för dagens fragmenterade medielandskap?

Det finns en fråga vi tenderar att cirkulera tillbaka till, och det är inte unikt för just det här forumet. Det händer i alla tävlingar och på alla kontor. Vad är egentligen reklamfilm, och vad är reklam som ”råkar” vara film?

Det är ett så rörligt begrepp, film. Vi konsumerar det hela dagarna. På mobilen hos Instagram, TikTok, YouTube, även på mailen var och varannan dag, på TV:n, DOOHs på väg till jobbet. Rörliga stills! (Håll i er närmaste fotograf så de inte trillar av stolen när panikattacken slår till.) På bussen rullar reklam för att åka buss. På Arlanda Express reklam för Arlanda Express. I Klarna-appen ser vi reklam för Klarna innan man klickar in sig med Bank-ID. Och alla keynotes som är fyllda med referenser till framtida reklam. Herregud.

Snart är all reklam film. Snart får du en notis om ved till specialpris i ditt närområde efter att ha fastnat med blicken på ett träd i mer än tre sekunder. Snart måste du se ett tvingande klipp för Coop i 20 sekunder innan du kan logga in på banken för att betala telefonräkningen till Comviq. Snart måste du lyssna på Carglass repair, Carglass replace i väntan på att någon lyfter på luren när du ringer 112. Ingenting är ju omöjligt när det kommer till reklam, det har vi ju ändå lärt oss vid det här laget! Och dystopin är ett faktum i ett kapitalistiskt samhälle med fetisch för teknisk utveckling.

Reklam är reklam är reklam och frågorna är många och egentligen vill man diskutera länge och väl och även leta reda på Aristoteles för att knacka fram lite välsorterade framtidsprofetior. Men! Vi har tider att passa och vinnare att utse. En liten välformulerad känga av ett perfekt ovetande barn tog första pris. Typisk reklamfilm, enades vi om. Visuell och banbrytande storytelling kom tvåa. Viktigt. Vackert. Typisk reklam som också råkade vara film. Trea kom en film vi alla kunde känna genom skärmen, även vi som inte bryr oss om fotboll förutom när det handlar om liv och död på arbetsplatsen. En typisk film som får en att vilja se dokumentären om en specifik karaktär (gissa vilken).

I mångt och mycket är ju begreppet film lika fragmenterat som medielandskapet självt. Och allt går snabbare och snabbare och snabbare. Och värre ska det bli. Det gäller alla uttag, i alla kanaler som finns i dag och snart i morgon. Är TVC det rätta formatet för den rörliga film du ska göra? När ska vi hinna prata om det?

Nåväl. Nästa omgång kan vi nog räkna med att julfilmerna trillar in. Reklamåret är verkligen Groundhog Day, när det borde vara lite mer som Ferris Bueller’s Day Off.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hanna Stenwall

Creative director på Nord DDB och juryordförande i Månadens film

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev