Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Super Bowl vs Månadens kampanj

Publicerad: 17 februari 2020, 11:21

Årets första Månadens film-omgång visar återigen att den kreativa idén lyser igenom alla filter, budgetar och kanaler. Det skriver ordförande Josefine Richards, creative director på McCann Stockholm.


Månadens reklamfilmsnack har kretsat kring filmer med otaliga miljoner i budget. Onödiga megakändisar, spektakulära scener, avancerad CGI och kända hits. Folk har tänkt och tyckt, hissat och dissat.

Men varför tar jag upp Super Bowl nu? För att det inte är Månadens. Och inte ska vara det. Månadens film är helt gratis, och öppet för alla. Visst kan det rulla in megaproduktioner även här, men också hemmasnickrade tusenlappsproduktioner. Dessutom kan den ena filmen vara gjord för att fånga intresset på sex sekunder i sociala medier och den andra för att underhålla i 45 minuter på bioduken.

En utmaning att bedöma sida vid sida kanske men i vår jury enades vi om att det handlar om att hålla utkik efter den kreativa idén. Den lyser igenom alla filter, budgetar och kanaler. Lika starkt i det lilla som i det stora.

Och det tycker jag att vinnarna i denna omgång är ett bevis på.

Både trean och tvåan fick fina hyllningar från juryn. Två stora produktioner där hantverk och filmteknik uppmärksammades särskilt. Men det var ändå inte de som utsågs till månadens bästa film. Det var en miniproduktion. Credits och en logga. Visades en gång i TV. Det var allt som behövdes eftersom det fanns en smart idé. Grattis till den.

När det gällde de andra 34 bidragen måste jag säga att juryn var ganska oense i sina åsikter. På ett bra sätt. Det skapade en bra dynamik i diskussionerna. Var det roligt eller bara buskis? Var det ett grepp eller bara dåligt skådespeleri? Var det ett ställningstagande eller bara en självklarhet? Tog juicetjejen en klunk på riktigt eller inte? Liksom för Super Bowl-reklamen älskar vi att tycka till om månadens svenska reklamfilmer. Därför ser vi redan fram emot nästa månad med fler fina bidrag och fler givande diskussioner.

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.