tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Hanna Stenwall: ”Svensk reklam behöver fler goblins, gremlins och Gollums”

För varje år som går görs färre och färre minnesvärda kampanjer. Omgångens vinnare är ett tecken på vår längtan efter något nytt, något annat.

Publicerad: 20 december 2022, 09:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AcneNyheterMånadens Kampanj

Det är december. Årets sista jurymöte. Och nästintill omöjligt att inte reflektera över året som gått. Man kan inte hjälpa det, så man funderar, tittar tillbaka, vad har vi sett egentligen, vad har vi belönat, vad har vi valt bort. Vi konstaterar att vi sett mycket film, väldigt mycket film. Absolut kvantitet. Men vi minns inte så mycket. Några få, vi nämner ett gäng olika. Den där om det där, jaa, nästan årets bästa va? Och den där om det där, den var bra. Mm, ja, just det, den. Tystnad.

Det är inte ett ovanligt år, inte alls. Förra året och året innan dess var lite på samma nivå. Det ser man i alla reklamtävlingar, inte bara den här. Att det blir lite, lite mer likriktat för varje gång. Färre home runs, färre framtida klassiker, färre saker vi knyter näven i fickan av avundsjuka för. Färre saker som kort och gott sticker ut. Vi gör mer reklam än någonsin, men det som klassas som innovativ reklam idag känns ändå inte lika spänstig som för bara några år sedan.

Och visst är det enkelt att skylla på den globala pandemin. Hur den tvingade upp lower funnel i brygga så att checklistan för vad som skulle rymmas inom ramen för varumärkesbyggande reklam blev längre och längre. Men samtidigt satt vi där, långt innan pandemin och kollektivt önskedrömde att nu, nu når vi väl ändå kulmen, mer slice of life än så här kan väl svenska folket inte tolerera? Men se det gjorde dom. Strategiska manifest klippt mot ett montage av människor som spejar i solnedgång, omringad av USP:ar och dagg, körs rätt ner i halsen på konsumenterna. Om reklamen sedan görs för vete, förnybar energi eller öl är det ingen som minns.

Och samtidigt som svenska reklambyråer febrilt skriver casefilmsmanus inför nästa års skörd proklamerar Oxford Dictionary att ”goblin mode” är årets ord. (Enkelt översatt: sinnessjukt less på sociala förväntningar och normer, slött och girigt på samma gång. Googla gärna själv för bredare helhetsbild.)

Tänk på det. Det är ju exakt där vi är. Trötta på att allt brinner upp, utsvultna på att känna något längst därinne. Vi är ju bara människor. Vi har ångest, för lite tid och önskar oss något mer, något annat. Något kul. Något konstigt. Något som bara känns, i valfri kroppsdel. Exakt samma är det ju med reklam. Vi vill ha det där ryckande halvleendet i mungipan när vi ser något annat, något kul. Något konstigt. Något mer.

Omgångens vinnare summerades i rummet som konstig. Men är det konstigt, när det är bra? För visst är det bra, när det är den enda filmen som alla unisont är överens om är omgångens absolut bästa? Vi pausar, ser igen. Vilket skådespel! Vad är grejen med männen i bilen? Det är verkligen en rå jävla fisk. Alla frågor, utan svar. Men absolut ingen likgiltighet hos betraktaren så långt ögat kan nå. Ljuvligt.

Mer sånt. Mer sånt! Det behöver inte vara exakt det här men mer exakt det här än något helt annat. Ingen skulle klaga! Tvärtom! Kund, se, lär, lägg i korg. Kreatör, byt filterbubbla om du behöver nya referenser, gör något så att det händer något. Det är vad jag önskar nästa års jury. Fler goblins. Strösslat med gremlins och gollums. Gör livet svårt för dom.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hanna Stenwall

Creative director på Nord DDB och juryordförande i Månadens film

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev