Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

”Svenska Spel defilerar med skadeglädje och blixtsnabb identifikation”

Juryordföranden Johan Helander skrattar sig igenom årets första omgång.

Publicerad: 22 Februari 2021, 12:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Stark omgång! Det var flera bidrag som fick juryn att aktivera ansiktsmusklerna, vilket inte hör till vanligheterna när det svulstiga blivit norm. Frågan är om reklamoraklet Orlando Wood (han måste jobba på sin look) bidragit till att lyfta diskussion kring reklamens vikande relevans? Det verkar nästan så. 

Svenska Spel defilerar med hjälp av skadeglädje och blixtsnabb identifikation. Inledningen med mannen som dyker rakt ner i en båt och slutscenen med det romantiska paret som hånglandes sköljs upp stranden är värd beundran. Den bokstavlige skulle eventuellt påtala att det verkar ansträngande att vara miljonär, men ingen i juryn visade tendenser att hemfalla åt överdriven problematisering. 

Tvåan McDonalds jackar snyggt in i samtiden med inspiration från Nick Carter och en skickligt manövrerad, humoristisk underton. Här förenas medelålders med den yngre generationen som plockat upp sina föräldrars 90-tals-frisyr. Produktionen lånar tydliga kännetecken från samma decennium medan musikvalet leder tankarna till serien The Loveboat. Om det var avsikten, eller om undertecknads referensramar är begränsade, får gärna diskuteras. 

Slutligen, på bronsplatsen, hamnar Röda Korset och Ursäktarkivet, som knappast behöver be om ursäkt för sin imponerande produktion. Såg vi månne en liten blinkning till Vasakronans klassiker ”dra in magen så att jag kommer fram och förbi”? Juryn ifrågasatte dock avsändar-ID:t och det luddigt packshot:et. Slutsats: Något måste ju kunden få bestämma. 

Tack för den här omgången.

Johan Helander, creative director, Familjen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.