Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

Karl Wikström: Ta det lite piano

Vikarierande juryordförande Karl Wikström om en speciell Månadens film-omgång där juryn var tvungna att hitta rätt balans mellan att lovorda fina initiativ och att belöna riktigt bra reklamfilm. Vilken som var den givna vinnaren var det dock inget snack om.

Publicerad: 20 Maj 2020, 13:17


Vi måste prata om pianomusiken.

I tider av stort allvar och starka känslor verkar det vara svårt att inte ta till klaviaturet. En brief med ordet ”emotionellt” understruket tre gånger landar på någons skrivbord, och genast börjar en mikroskopiskt liten Stevie Wonder någonstans i hjärnbarken klinka fram ”Ebony and Ivory”. Det blir pianomusik i den här filmen. Igen.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Därför var en film som juryn berörde flera gånger, trots att den inte skickats in till tävlingen, den virala film som de flesta i kommunikationsbranschen förmodligen redan sett flera gånger: ”Every Covid19 Commercial Is The Same” , som effektivt demonstrerar hur strävan efter stor emotionalitet och fingrarna på tidens puls i praktiken lätt landar i en enorm likriktning.

Den här omgången av Månadens Film bjöd som väntat på utmaningen att försöka recensera många berömvärda initiativ och snabbt producerade filmer utifrån den pågående corona-krisen. En uppgift som är svår att utföra utan att ibland låta som en sketch om emotionellt avstängda reklamare - ”Ja, det är ju ett initativ som räddar liv och hjälper utsatta människor, men regin är lite slapp och payoffen känns kanske lite väntad?” Men i Månadens Film ska filmer bedömas. Inte bara deras uttalat ädla syften, utan hur väl de kreativt och hantverksmässigt lyckas med vad de förutsatt sig. Och hursomhelst gör väl inte företag goda saker för att vinna reklamtävlingar? Godhet är som bekant sin egen belöning.

I en omgång med många bra bidrag så var det tyvärr flera som snubblade på mållinjen. Bra idéer i teorin där hantverket inte höll hela vägen i praktiken, bedövande vackra filmer som lämnade juryn lika förvirrade över vad budskapet var som visuellt hänförda, och kampanjer där det kändes som att man försökt trycka in flera idéer i en och samma film, med en del intellektuella frontalkrockar som resultat.

Den gemensamma nämnaren för vinnarna? Briljant hantverk med en briljant poäng, som tål att ses om och om igen med bibehållen eller ökad glädje.

Föga överraskande utsåg juryn Burger Kings omdiskuterade Moldy Whopper till månadens vinnare. Äcklig eller vacker? Effektivt affärsmässig eller ytligt tävlingsjobb? Smart eller reklamar-intern? Medvetet ställningstagande eller felträff i det undermedvetna? Juryn klöv snabbt den gordiska reklamknuten och bestämde enhälligt att detta var skitbra, och att alla som tycker annorlunda underskattar hur smarta vanliga människor egentligen är. En kampanj som förtjänar en eloge för både modig idé och vackert utförande. Och efter all pianomusik kändes Aretha Franklins ”What a difference a day makes” som godis för öronen.

Faktum är att alla vinnarna stack ut ljudmässigt - från Trocaderos lätt falskklingande flöjt till Storytels krispiga ljudbild. Vilket kanske visar att bra film ses lika mycket med öronen som ögonen.

Till sist var ett fint initiativ som inte fick stå på prispallen denna omgång, men förtjänar en stund i strålkastarljuset, filmprojektet ”Djuränklingar” från Fonus. Dock inte på grund av (just det) pianomusiken, men eftersom juryn inte riktigt kunde enas om de vackert avskalade filmerna saknade idé, eller om idén låg i just det återhållna och allt som sades mellan raderna. Men hursomhelst. Om du som nybliven hemma-arbetare funderar på att skaffa ett husdjur i corona-tider, kom ihåg att det finns många tillgivna husdjur som förlorat sina mattar och hussar, och behöver ett nytt kärleksfullt hem.

Juryn råder även alla att ta det lite piano i största allmänhet. Även fast det syns tecken till ljusning på epidemifronten, så är det allmänna undantagstillståndet långt ifrån över. Så håll filmproduktionerna småskaliga, lokala och stanna hemma så mycket ni kan. Och ska ni skapa fin stämning, gör det med congatrummor, cello, xylofon eller munspel. Håll tassarna borta från pianot - om inte annat av smitthygieniska skäl.

Karl Wikström, kreativ strateg på Åkestam Holst och vikarierande juryordförande

Karl Wikström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.