Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Tre som lyckades hela vägen fram

Publicerad: 11 oktober 2021, 11:10

Foto: FamiljenPangea

Även om det skrivs mycket om flykten till inhousesidan så är det reklambyråjättarna som dominerar i Månadens kampanj, det skriver vikarierande juryordförande Lia Merkel om höstens första filmomgång.


Ämnen i artikeln:

Le BureauNord DDBMSBFörsvarsmakten

En gång när jag presenterade en idé för kund sågades den för att kundens barn inte gillade färgen röd. Nu var inte kundens barn målgrupp och inte något annat barn heller. Men det spelade ingen roll. Om vi byter färg då? Nä, det hjälpte inte. Kunden såg rött (hehe) och det blev inget. 

Att idéer vittras sönder eller kanske försvinner helt av alla (orimliga) som ska tycka längs med vägen är något vi alla kreatörer är med om. Enligt vissa är det anledningen till att allt fler talanger nu lämnar reklambyråerna och går över till den andra sidan. Jag har själv blivit lämnad av en närstående AD. ”Det är inte dig det är fel på”, sa han och bytte mig mot Hedvig. 

Är det så att kreatörer lyckas bättre ifall de är närmare produkten? Att det är enklare att hålla i idén om man jobbar helhjärtat med ett varumärke? Kanske. Men i denna omgång av Månadens film var det få bidrag från den andra sidan, till och med väldigt få om man jämför med antalet artiklar på ämnet här på Resumé. Istället dominerade de klassiska reklambyråjättarna bland bidragen. Pallplatserna gick till Le Bureau, Nord DDB och Åkestam Holst. Grattis till kreatörerna på just nämnda byråer, ni lyckades ta er idé i mål - utan att behöva byta sida. Ni lyckades kryssa er igenom tyckanden inte bara från er egen arbetsgrupp och kund, utan förmodligen även från kundens barn, partner, kompis, farmor, hund etc samtidigt som ni höll hårt i er idé och ert hantverk.

Och inte nog med det, elegant sicksackade ni er genom åsikterna i juryrummet. ”Rätt ton och stark igenkänning, men är inte vissa scener lite tillgjorda”, tyckte vissa om Le Bureaus vinnande ”Hela vägen fram” för MSB. ”FÖR finstämd för att handla om försvaret”, tyckte någon om Nord DDBs ”Vad ska du göra?” för Försvarsmakten. ”Är inte den här idén lite för krånglig”, tyckte en annan om Åkestam Holsts reklamfilmsskojande reklamfilm ”Kris utan förvarning” för Röda Korset.

Trots allt tyckande så lyckades ni tre ta er idé hela vägen fram. Särskilt Le Bureau.

Lia Merkel, copywriter, Familjen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.