Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Krönika film

”Trots bristen på humor – bästa omgången på länge”

Publicerad: 2 December 2019, 13:58

Oktobers omgång av Månadens film innehöll det mest, från det storslagna ned till det socialklaustrofobiskt humoristiska. Det skriver juryordförande Walter Naeslund.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Den här omgången av månadens film präglades av bitvis smetig nostalgi och brist på humor. Vi konstaterade att vi alla skulle vinna på att försöka undvika de mest uppenbara spåren i framtiden och försöka gå utanför den berömda boxen lite mer. Det här borde alltså inte ha varit någon vidare bra omgång i månadens film. Ändå var hela juryn överens om att det var en av de bättre omgångarna på länge. Hur kunde det bli så? Låt oss gå igenom vinnarna:

Förstaplatsen kneps av SVT:s kontroversiella mastodontpjäs ”En höna av en fjäder”. Juryn var inne och petade på att de ville stryka det ihopklippta introt och de karikatyrartade ryssarna men den typen av småpill brukar betyda att juryn gillar vad de ser. Och mycket riktigt gick också filmen vinnande ur omröstningen. Det är i övrigt en mycket välgjord historia som målar upp det som SVT vill se som sin roll på ett starkt sätt. Sen kan man ju konstatera att det här har varit ett kontroversiellt budskap i vissa kretsar som rört upp starka känslor, men det ligger kanske lite utanför vårt uppdrag att recensera hur det förhåller sig med den saken. Vi nöjer oss med att konstatera att det här är ett imponerande historieberättande som får jobbet gjort.

Andraplatsen togs hem av ICA:s film för Rosa bandet. Den här filmen hade också varit en värdig vinnare. Det tyckte åtminstone juryns ordförande som inte kunde hålla tillbaka en tår eller två i ögonvrån. Det är en enkel och stark idé som man sen förverkligat med perfekt tonträff i manus och regi. Det var starkt att filmen kändes humoristisk hela vägen fram till slutet där man sen landar ner i ett budskap som är lika fint som det är hjärtskärande. Hatten av.

Tredjeplatsen togs av Swedbanks film ”Kickoffen” som hade nästan exakt lika många röster som Oatly’s smarta nostalgifilm med Kjell Bergqvist i huvudrollen. Swedbanks film med en konferenskickoff från helvetet vann med en noslängd på målsnöret. Hade man fått till lite mer trovärdighet i huvudrollen så hade det här kunnat bli en klassiker.

Alla de här filmerna gör sitt jobb men på helt olika sätt. Från det storslagna till det tårdrypande till det socialklaustrofobiskt humoristiska. Juryn är en rastlös skara som älskar variation så det här var en härlig prispall på många sätt som dessutom hade mer än en värdig vinnare.

Walter Naeslund

vd, Honesty


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.