Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Tydlighet framför allt

Publicerad: 17 december 2020, 10:43

I årets sista krönika funderar juryordförande Josefine Richards över om svensk reklambransch förväntar sig väl mycket av reklamens betraktare.


Om vi blickar tillbaka på reklamfilmsåret kan vi se att de egenskaper som gått hem i juryn och som vi diskuterat har varit; en starkt lysande idé, ett fräscht hantverk, att våga sig på det obeprövade, finstämd humor, att ta extravarvet med briefen och överraska, att lyckas skapa igenkänning och att hitta tår-knappen. I senaste och sista omgången var det mycket diskussioner kring TYDLIGHET.

– Fattar inte vad jag tittar på – Hakar upp mig på alla symboler – Vad vill man egentligen berätta? – Var är vi?

Kanske var det så att juryn behövde julledigt eller så kan det vara så att vi filmmakare ibland förväntar oss lite för mycket av våra betraktare? I många fall fick juryn gå in och läsa i beskrivningarna för att förstå vad filmen ville säga. Ibland upplevdes det som att det saknades hemtagningar. Ofta kändes uttrycket spretigt mellan olika filmer under samma koncept.

Bland de som tog sig upp i toppen fanns det inga frågetecken alls gällande syftet, känslan och uttrycket. Ett av dem var Hemligheten för Göteborgs stadsmission. Med små, enkla gester och få scener lyckades den få fram sitt tydliga syfte. Den stod ut och gillades extra mycket just för det icke-kreativa och odramatiska. Den berörde med sitt avskalade uttryck och skådespeleri. Och plockade sen hem ett tredje pris.

En annan film som lyckades med en tydlig historia var Cancerfondens julkampanj. Från val av scener till i vilket ordning de kom till detaljer som blänk i ögonen för att skapa exakt rätt känsla hos tittarna. Det här var en älsklingsfilm för många och belönades med andra platsen.

Vinnaren eller vinnarna blev Pappahjälpen-filmerna för Oatly. Här har man hittat ett genomgående tydligt uttryck och koncept. Juryn gillade att man valt att låta barnen bli vinnarna och de som uppfostrar föräldrarna. Vi gillade också den vassa tonen och humorn som är så on-brand som en gammal reklamräv skulle säga. Hurra för Oatly!

Det var det. Ett riktigt rövår men ändå rätt bra pinkat av Sveriges reklamfilmmakare. Stort grattis alla och tack och hej från oss!

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.