Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Krönika film

Vår nya verklighet: jurymöte i Google Hangouts och lastbilar i travar

Publicerad: 27 April 2020, 12:27

Josefine Richards är creative director på McCann och juryordförande i Månadens film.

Juryn var enig om att Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks ”The Tower” håller högsta kvalitet i allt från ljuseffekter till klippteknik. Mest imponerande är att de lyckas göra någonting nytt av något många känner igen, det skriver juryordförande Josefine Richards.


Det är konstigt hur snabbt man vänjer sig vid saker. När juryn för månadens film samlades digitalt var det som om vi inte hade gjort annat. Filmer kollades, jävare loggade in och ut, mickar sattes på och stängdes av om vartannat när det diskuterades för att inte hemmaljuden i bakgrunden skulle störa.

Att för en månad sedan tänka sig att vi skulle sitta och titta rakt in i varandras hem, se någons partner strosa förbi i pyjamas och bedöma reklamfilm i Google Hangouts, det fanns ju inte.

Men inte heller fanns tanken på att man kan ha fyra lastbilar staplade på varann med en VD på toppen.

Men nu är det otänkbara verklighet. Dessutom var juryn för första gången helt enig. Faktum är att Volvos The Tower fick den högsta snittpoängen hittills i år. Filmen var hyllad för allt från ljuseffekter till klippteknik och berömdes framför allt för att man lyckats göra nytt samtidigt som man rullar på i framkörda spår av Volvos tidigare framgångsrika produktdemonstrationer.

Även tvåan och trean väckte känslor hos juryn. Clas Ohlson för de sorgliga möbelansiktena som trots att de upplevdes vara helt oretuscherade ändå var uttrycksfulla. Och Stockholm Vatten och Avfalls korta filmer skapade stor igenkänning hos den källsorterande juryn. Att våga visa på det jobbiga men ändå göra det på ett sätt som känns skönt ärligt. Det är ändå romantiskt och fint att vi sorterar våra äckliga matrester, för miljön. Hjältar är vi.

Kommer vi få känna oss som hjältar i nästa omgång av månadens film också? Kommer en soffa få våra hjärtan att blöda och kommer någonting överraska lika mycket som lastbilshögen? Men den stora frågan blir ändå, vad kommer vara vår verklighet nästa månad?

Josefine Richards

creative director, McCann Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.