Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika film

Hanna Stenwall: ”Vårda de reklampolitiska vildarna”

Bara en tredjedel av marknadsförare tycker att kreativitet är affärskritiskt. ”Dessa marknadsförare är de första jag skulle packa med mig till en öde ö, långt före torrschampot och läsplattan” skriver Månadens films juryordförande Hanna Stenwall.

Publicerad: 19 september 2022, 13:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens Kampanj

Artikel efter artikel har skrivits i jakten på svar till årets stor fråga: varför flyr kreatörerna byråerna? Följdfrågan är självklar men ges inte samma utrymme, flyr dom verkligen byråerna?

Nyligen publicerades en undersökning av WFA i samarbete med Contagious och The Observatory International på temat ”Clients and creativity”. Resultaten är baserade på svar från 640 marknadsförare från 34 olika marknader med globalt, regionalt och lokalt ansvar.

Med andra ord: ganska så täckande, förmodligen ytterst tillförlitlig även på den svenska spelplanen som vi så världsvant navigerar på daglig basis.

Intressant ingång, tänkte jag när jag sprang förbi den lite i förbifarten på LinkedIn. Tre sekunder senare satte jag morgon-monstern i halsen. 82% höll med om att kreativitet är marknadsföringens superkraft. Men enbart 28 procent ansåg kreativiteten affärskritisk.

Jaha! Se där! Vad i helvete! 

Oavsett vilken stol du sitter på och oavsett vilken sida av det förhoppningsvis runda bordet du blivit placerad vid, oavsett om du är skolad i Handels eller Berghs, läser Di eller Highsnobiety eller både och, vad gör du här om du inte tror på kreativiteten som kritisk för affären?

Reklamtävlingar finns ju inte för att det är lite skoj med reklam. Det är inte för att vi känner för det som vi lägger själ, hjärta och logisk tokeri i händerna på ett varumärke. Det är inte för inte som Les Binet och Peter Field citeras på slide efter slide till leda. Tvärtom ska vi vara tacksamma för alla människor som valt just den här branschen i stället för att bli fotografer, skådespelare, jurister, inslagsproducenter, arkitekter, manusförfattare, statsvetare eller professorer i filosofi. De är här just för att de tror på kreativiteten som affärskritisk.

Förklaringen till kreativitetsflykten finns i undersökningen. Kunderna själva har serverat den utan krusiduller och rent konkret beskriver de en vardag från Dantes inferno, fylld av riskundvikande kulturer, kortare och kortare säljfokus och alldeles för många beslutsfattare som hellre delar på mellanmjölken i en företagsförort än dricker bubbel i Cannes.

Och här någonstans måste vi ta stund för att verkligen se charmen med alla reklampolitiska vildar. De som vägrar det här. De som stångar sig till frihet, oavsett om det sker inhouse eller på byrå. För där, i friheten, skapas reklamen som gör skillnad för affären.

Och reklamen som tar prispallen i Månadens Resumé Film. Oatly som skapar revolt på skolgården med en jordskredsseger, Ingo och Activation Blizzard som får oss att snegla mot valfri streamingplattform för ”resten av filmen” och M&C Saatchi med Kungsörnen som lyckas med det omöjliga att prata hållbarhet med produktfokus på ett fullständigt finurligt vis.

Men än ska vi inte tappa hoppet. Det finns reklampolitiska vildar där ute, även på kundsidan. En stark 28% trupp som vi ska ta vara på och vårda som ett fridlyst djur. Jag har själv träffat dem, och kan bekräfta den lojalitet som uppstår när man förenas i sin syn på kreativiteten. Dessa marknadsförare är de första jag skulle packa med mig till en öde ö, långt före torrschampot och läsplattan. Jag skulle hålla vakt i mörkret medan ni gräver ner kroppen och jag skulle svälja glödande kol för er skull, i ett försök att locka fram skratt en dyster torsdagsmorgon i november. För att ni vet detta, och tror på det här.

Kreativitet är inte bara att komma på idéer. Det är att tro på något man kanske inte fullt förstår än. Att dyka huvudstupa rakt in i en kris och bekämpa problem med möjligheternas nunchuck. Att kasta granater av känslor och estetik rätt in i getingboet. Och veta att vi kommer starkare ut på andra sidan, med resultat som överträffar alla former av förväntningar.

Tänk på det, kund, när vi tar kriget, polariseringen, klimatkrisen och elpriserna i handen för att hoppa rätt in i lågkonjunkturen.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hanna Stenwall

Creative director på Nord DDB och juryordförande i Månadens film

Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.