Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Alex Bogusky och supermodellen

Oatlys Johan Olivero om varför reklamskapare bör tänka mer på hur solen i sig är en fantastisk produkt som marknadsför sig själv.

Publicerad: 14 november 2022, 10:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Olivero och McDonald's-kampanjen som vann Månadens Idé.


Ämnen i artikeln:

OatlyNyheter

Om någon nu ser Alex Bogusky, kreativ ledare för CPB när byrån var bäst i världen, bredvid exempelvis Heidi Klum, så måste jag be dig att ändra lite på bilden. 

Ta bort Heidi och ersätt henne med en teoretisk modell för varumärkesbyggande. Det här är ju trots allt Resumé och inte någon skvallerblaska. Och eftersom nästan alla kommunikationsmodeller är både tråkiga och oanvändbara så vill jag slå ett slag för en som inte är så pjåkig och därmed förtjänar epitetet supermodell, i min bok. 

Alex Bogusky beskriver den så här i sin bok (som faktiskt är en riktig bok vid namn ”Hoopla”): ”Tänk dig ett solsystem med produkten som solen. En fantastisk produkt marknadsför sig själv, om den är designad för att göra det. Den närmaste planeten är förpackningen. Nästa är hur produkten säljs. Nästa är PR. Och den sista, mest avlägsna planeten är traditionell reklam.” 

Poängen är att man får ut mer av kreativitet ju närmare produkten man kommer. Och att det därför är bra för reklamskapare att då och då ställa sig frågan: Vad skulle vi göra om vi inte hade en reklambudget? Snarare än att omedelbart börja tänka på olika reklamytor. 

Då är oddsen bättre att det dyker upp idéer som McDonald’s ”McDrive Weddings”, och att man ror hem segern i Månadens idé.

LÄS OCKSÅ: Glöm kyrkan! Nu kammar Donkens burgarbröllop hem guld

Johan Olivero, creative director på Oatly och tf. ordförande i Månadens Idé

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

OatlyNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev