Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Adam Reuterskiöld: Är det någon idé med hantverk?

Går det att separera hantverk från idé? Den frågan ställer sig Adam Reuterskiöld, suppleant i Månadens Idé, efter den senaste omgången av tävlingen.

Publicerad: 31 maj 2021, 11:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

En spektakulär guldbro som ska förbinda två gamla stadsdelar är en bra idé, men är en bro i guld fortfarande en bra idé när den väl på plats, för att citera Claes Britton, mest ser ut som en motorvägspåfart i Rotterdam och dessutom fick en ärtsoppelikande färg?

Månadens idé ska hylla idéer som blivit verklighet. Så långt inga problem, men det blev desto svårare när hantverken i idéerna diskuterades. Hantverket ska inte påverka juryn, men i diskussionerna blev plötsligt hantverket en parameter som fällde, friade och hyllade.

LÄS OCKSÅ: Pyjamasparty – Åkestam Holst får sin andra raka seger för frukostkampanjen

En av jurymedlemmarna, vi kan kalla honom Gustav Egerstedt, hade kommentaren ”jag har en idé, jag ska bygga ett flygplan på baksidan av min trädgård, men oj den flög inte för jag var inte så bra på hantverk.” Synd på en bra idé.

Samma sak gällde det omvända. Vissa bidrag hade både finish och känsla för detaljer, men hade ingen idé. Synd på ett vackert hantverk.  

Vi i branschen har många strateger till hjälp för att få till en bra strategi. Därifrån är vi många som kan plocka ur en bra idé, men att sen få ut den så att folk frivilligt vill ta del av den, eller som i fallet med Månadens etta, få folk att jaga runt i hela Storstockholm för att köpa en reklampyjamas från en kedja är det inte många som kan. Då krävs det att hantverket är en del av idén.

Tänk alltså flygplan. Se till att hantverket får idén att flyga.

Adam Reuterskiöld är copywriter på Åkestam Holst och suppleant i Månadens idé. Ettan 7-Elevens Breakfast & Looks vann senaste omgången av Månadens idé. Byrån bakom är Åkestam Holst, men Adam Reuterskiöld själv har inte varit med i arbetsgruppen.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Adam Reuterskiöld

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.