Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Gustav Egerstedt: Att skilja på idé och idé

En produkt kan vara en bra idé. Och kommunikation kan byggas på en bra idé. Månadens idé-jurymedlemmen Gustav Egerstedt funderar på vem som egentligen ska belönas: hönan eller ägget.

Publicerad: 15 december 2021, 11:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gustav Egerstedt, regissör och frilansande regissör, är också medlem i jurygruppen för Månadens idé.


Det var ett litet gäng som samlades i Screams lokaler på Humlegårdsgatan. Vi drack glögg, åt lussebullar och myste med ett tiotal bidrag som tagit sig vidare i Månadens idé. Eftersom det är en traditionstyngd årstid så höll vi oss till vår alldeles egen tradition; att diskutera vad som bör och inte bör skickas in till denna kategori. Vissa bidrag var för mycket ”bara” en bra printannons eller reklamfilm. Och andra var på den andra änden av spektrat, där det kunde vara en helt ny produkt eller tjänst som kanske i sig var en bra idé, men att sedan kommunikationen inte var det. :( Och att det då borde varit företaget bakom produkten som skulle skickat in bidraget, inte byrån. Men men, svårt kanske att få någon ateljéassistent på Nasa att skicka in deras nya rymdraket till månadens idé bara för att bli kölhalad av Jacob Nelson mumsandes på en lussebulle.

Läs också:

Ju mer skitfilm – desto billigare pris: här är idén som fick juryn på fall 

Nåväl, de tre bidragen som hamnade på pallplats kändes värdiga. Alla tre tydliga, väl genomförda och en dimension av nytänk. Men det stod i slutänden mellan de två bidragen överst. Det ena var för en slags havrebaserad dryck och det andra för en så kallad ”streamingtjänst”. I slutändan var vi eniga om att streamingtjänsten skulle vinna. Den hade en tajt, relevant idé där avsändaren hade satt sig på en hög, finkulturell häst vilket i många fall kanske är en dålig idé. Men här passade det utmärkt eftersom att det kändes som att det stämde bra med både idén och varumärket, en sorts fisförnäm underdog. Det, i kombination med lite smart användande av data och tydlig call to action, gjorde idén komplett tyckte vi.

Den andra idén, för havredrycken, kunde man inte göra annat än att gilla, skratta och förvirras av. (Förvirring, förresten en känsla som borde utforskas mer i reklam. Mer om detta någon annan gång. Kanske.) Vi tillbringade halva jurymötet åt att leta efter dolda kameror i juryrummet ifall vi på något vis var del av kampanjen. Och andra halvan åt att leta efter Oskar Pernefeldt bakom draperier, under mattor och i ventilationstrummor. Denna typ av ideér ligger mig varmt om hjärtat. Måhända att de (om de handlar om reklambranschen) kan bli lite av ”reklam för reklamare”. Något som förstås passar mig utmärkt!

Gustav Egerstedt, regissör på Film de Liberté och frilansande kreatör

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Gustav Egerstedt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.