Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

En riktigt bra omgång!

Vi gnäller alldeles för mycket på bidragen i Månadens Kampanj – år efter år. Det krävs en motkraft till allt slentriandissande. Det anser jurymedlemmen Petter Dixelius, copywriter på Nord DDB.

Publicerad: 21 januari 2022, 08:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Oj, vilken positiv rubrik. Men den är befogad. I 2021 års sista omgång av Månadens Idé fanns det massor av bra kreativa idéer blandat med vassa traditionella reklamuttag – som inte kom till final på grund av att de inte passade i kategorin. Men ändå, bra grejer. Med risk för att låta som en klämkäck säljchef så vill jag passa på att ägna den här krönikan åt att hylla alla oss som siktar mot stjärnorna men ibland får finna oss i att sitta på Spice of India en torsdagskväll och skåla för ännu en femteplats i Månadens.

Ska vi hylla medelmåttighet? invänder de triljoner cyniker vi har i vår likriktade bransch. Nä, så klart inte. Men det behövs en motkraft till allt slentriandissande. Ganska ofta undrar jag hur och när reklambranschen blev så småsint. Varför tar det emot något så enormt att ens leta efter något positivt att säga om en idé någon annan värkt fram. Mest märkbart blir det i jurykrönikorna efter Månadens (insert valfri kategori) varje år. De har följt ungefär samma mönster de senaste 15-20 åren. Ena månaden vill jurymedlem X påtala att det var en oerhört svag omgång, varpå jurymedlem Y följer upp omgången därpå med att totalsåga samtliga bidrag. Då är det svårt, närapå omöjligt, för de som vunnit den aktuella omgången att känna någon glädje. Den allmänna känslan blir att man bara lyckats vara minst sämst. Och så rullar showen vidare, år efter år.

Klart man ska få säga om något är uruselt, men om branschen som kollektiv är så dålig som jurykrönikorna målat upp så har vi haft enorma problem med att skapa kreativ reklam och kommunikation i Sverige under snart 20 års tid. Krönikorna har skapat sin egen alternativa sanning. Tackolov stämmer den inte överens med verkligheten. Många av de totalsågade idéerna har senare vunnit branschens finaste priser, både lokalt och internationellt.    

Så, nu har jag gnällt klart på gnället. Juryn var rörande enig om att alla bidrag som placerade sig topp tre årets sista och bästa omgång av Månadens Idé var värdiga sina pallplatser. Bäst av alla var Tretorns gummistövlar som på ett snillrikt sätt lyfter produktens funktion kontra vår tids största utmaning som civilisation. Även AIK hyllades (som sig bör) men denna gång tack vare ett smart sätt att lyfta den svåra frågan om mobbning inom ungdomsidrott. Och trea kom Nordax som skapat en plug in för att hjälpa alla oss sifferblinda och ekonomiskt ointresserade att förstå banklingo. Verktyget lanserades dessutom med en rolig kampanj. Massa bra grejer från en bransch som verkar vara på väg uppåt. Kul att se, låt oss fortsätta så här!

Petter Dixelius, copywriter på NORD DDB och jurymedlem i Månadens Kampanj

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.