Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

För reklam i tiden


Adam Reuterskiöld, copywriter Åkestam Holst, om att göra reklam i tiden, hur man håller kolla på trender och skapa innehåll som engagerar.

Publicerad: 22 november 2022, 09:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam Holst

Jag brukar ibland tänka på hur min kusin i finansbranschen skulle gjort om hon hade min brief. Det hjälper mig att tänka annorlunda. Ibland brukar jag också fundera på hur de roligaste och bästa i världen, eller för all del Forsman & Bodenfors skulle gjort. F&B hade under en lång tid en förmåga att plocka upp en samhällstrend och göra reklam av den. I min hjärna gick till det ungefär så här. Några sitter i ett rum med ett varumärke, till exempel Coop. Kollar i telefonen vad folk pratar om, till exempel ekologisk mat, varpå de lägger ett lager reklam på det. Klart! Sen åka ner till Cannes och plocka hem Grand Prix för Ekoeffekten för Coop. Enkelt!

Forsman är så klart inte de enda som tänker så här vilket syns i Månadens Idé. Le Bureau har gjort reklam av att folk just nu är oändligt trötta på eländiga nyheter, vilket gör att den som ser annonserna blir glad av att ingenting har hänt. Samma sak med Talita som hakade på skriverierna om en stundande lågkonjunktur. 

Att ha koll på trender ingår så klart i branschens arbetsbeskrivning, men hjälper oss som enskilda personer förvånansvärt många gånger att hitta idéer som skapar engagemang.

Månadens trea, Running Billboards, är inte riktigt reklam i tiden, men som juryn sa så finns det något roligt med påträngande reklam som springer i tider då vi i alla fall i branschen pratar om reklamtrötthet.

LÄS OCKSÅ: Här har det inte hänt något! Le Bureau plockar poäng i Månadens idé 

För reklam i tiden,
Adam Reuterskiöld
Copywriter Åkestam Holst 

PS. Jag brukar också tänka på om vad som hänt om begåvningarna på DDB hade presenterat idén som jag just har på skrivbordet. Tänker jag uhh vilken dålig idé de har tänker jag om. Skulle jag blivit avundsjuk kör jag vidare. Så tänker jag.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam Holst

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev