Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Krönika idé

Frank Hollingworth: Hur jävligt flinka administratörer kan briljera med aktiebolaget copycat

Frank Hollingworth, ordförande i Månadens idé, resonerar om det allt vanligare fenomenet att börja med lösningen, inte med problemet.

Publicerad: 6 maj 2021, 12:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Frank Hollingworth är cd på King och ordförande i Månadens idé.

Foto: Sören Andersson.


Ämnen i artikeln:

Frank HollingworthKING

Jag har en idé.

I snart 30 år har jag jobbat med att försöka lösa problem åt våra kunder. Problem som har med marknadsföring att göra. Det fick jag lära mig av Leon, Hasse Brindfors och Lars Hall med flera. De kunde det där. Reklamen måste ha en uppgift, ett problem att lösa, ändra en uppfattning, bygga kännedom och så vidare. Det bygger i grunden på en idé om något. På senare tid har jag upptäckt att fler och fler uppdragsgivare, i stället för att komma med ett problem som de vill ha löst, kommer med en lösning som de vill ha ”utgjord”. Det känns konstigt. Framförallt om man inte håller med om att det som de har kommit fram till är problemet, faktiskt är ett problem. 

Och så till själva idén. Eller affärsidén egentligen. 

Jo, man startar en byrå som heter typ Aktiebolaget Copycat och anställer absolut inga kreatörer utan bara jävligt flinka administratörer. Dessa administratörer går igenom dem tjugo största reklamtävlingarna i världen. De köper rätten att se alla bidrag som vunnit tio år tillbaka i tiden och kategoriserar upp dem i branscher. Bank, fast food, bilar, etcetera. Sedan erbjuder man kunder i respektive bransch att komma en förmiddag och titta på världens bästa reklam i sin respektive kategori. När kunden sedan reagerar positivt på en kampanj så erbjuder man sig helt enkelt att producera den idén. Inga långa övertalningssnack med kunder om idéer på möten. Inga grisar i säcken. Inga gnälliga kreatörer. Inga våndor inför möten. Inga marknader som man inte kan hantera. Det är bara en tidsfråga innan Aktiebolaget Copycat dominerar reklamvärlden. För att inte säga hela världen.

Vill du höra mer i detalj om hur jag tänker kring det här så mejla gärna till frank@skräppost.se

LÄS OCKSÅ: Bilsäkerhet vann över isolerad ö

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Frank Hollingworth

Ämnen i artikeln:

Frank HollingworthKING

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News